هویت فرهنگی پیروان ‌‌یارسان (تحلیلی از وضعیت موجود و بازتولید این ‌آیین در شهر کرمانشاه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 دانشیار، گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

هدف: مقاله حاضر بر آن است که تحلیلی کیفی از هویت فرهنگی پیروان ‌یارسان، ساکن استان کرمانشاه به دست دهد. ‌یارسان (اهلِ‌حق) اقلیتی آیینی در کشور ‌ایران، عراق و‌ ترکیه هستند که مرکز اصلی آنان استان کرمانشاه است و از لحاظ قومیت، بیشتر آنان کُرد هستد، اما در میان اقوام ‌ترک و لک نیز پیروانی‌ دارد. مطالعه جامعه‌شناسانه ‌یارسان و نقش آیین اهل‌حق در شکل‌‌‌گیری هویت فرهنگی آنان و ‌اینکه چگونه ‌یک فرد‌‌ یارسان خود را متعلق به ‌یک اجتماع مذهبی خاص با فرهنگی کم و بیش متفاوت می‌‌‌داند، می‌‌تواند اهمیت و کارکرد تنوع فرهنگی و زبانی و دینی را در روندهای هویتی نمایان ‌کند و نشان دهد که فرهنگ‌های کمتر دیده شده و کمتر شناخته‌شده و عناصر فرهنگی به ظاهر کمرنگ و کم اهمیت، به چه صورت در کنار سایر منابع فرهنگی کلان به ‌مانند فرهنگ کلان و میانی، در شکل‌‌‌گیری هویت‌‌‌‌‌‌های جمعی و فرهنگی نقش ‌دارند. بنابراین از نظریات ‌مانوئل کاستلز، پیتر برگر، استوارت‌هال و ریچارد جنکینز در باب مسئله هویت، استفاد شده است. به نظر آنها هویت مدرن پدیده‌ای‌ ایستا و ثابت نیست، بلکه پویا و سیال است و فرآیندی است تا چیزی از پیش داده شده. بیشتر از آنکه فردی ‌باشد، اجتماعی و فرهنگی است. مدام در حال تغییر و دگرگونی است و از منابع متعددی سرچشمه می‌‌گیرد.
روش :برای رسیدن به این منظور و به جهت نیل به فهمی درون­نگر از ‌این امر اجتماعی روش‌شناسی کیفی به عنوان روش اصلی انتخاب شده است. فن جمع‌آوری داده‌ها در‌ این پژوهش مصاحبه ژرف و نیمهساخت‌یافته بوده و از مشاهده نیز داده‌‌‌‌‌‌هایی به‌دست آمده است. تحلیل محتوای کیفی نیز برای تحلیل داده‌ها به کار رفته است. روش نمونه‌‌‌گیری هدفمند و میدان تحقیق شهر کرمانشاه بوده است. برای انجام ‌این تحقیق و در بخش مصاحبه، از میان جوانان‌ یارسان ساکن شهر کرمانشاه و بر اساس معیارهای جنسیت، سن، شغل، تحصیلات و تبار ‌ایلی انتخاب صورت گرفت.‌ این افراد شامل 17 نفر، 10 مرد و 7 زن، و در محدوده سنی 18 تا 38 و از دو گروه زبانی کُرد و لک هستند.
یافته‌ها: این مطالعه با پرسش از وضعیت کنونی هویت فرهنگیِ پیروان این آیین و وجوه مختلف آن آغاز شده و با بررسی امکان بازتولید آن در چهارچوب زیست_ سیاست موجودِ گفتمان اجتماعی_ سیاسی مسلط به پایان رسیده است. در وجه توصیفی، یافته‌ها از هویت فرهنگی چندگانه و ‌ترکیبی پیروان‌ یارسان حکایت دارد و به‌رغم تأکید آنان بر اهمیت این آیین در برساخت هویت فرهنگی، نقش و حضور آن در ذهن و عمل نسل جوانتر کمرنگ­تر شده است. فرهنگ دینی‌‌ یارسان و پایبندی اهلِ ‌حق‌‌‌‌‌‌ها به آن در مواردی مانند شرکت در مراسم و مناسک از قبیل اعیاد، شرکت جمع‌‌‌‌‌‌های ‌یاری، ادای نذر و روزه گرفتن و موسیقی آیینی و ‌‌توانایی نواختن ساز تنبور، رفتن به اماکن مقدس، خو‌اندن دفاتر و کتب مذهبی، اعتقاد به دونادون، کوتاه نکردن سبیل (برای مردها) و همچنین اشاعه و انتقال آن به فرزندان خود و تأکید بر ازدواج با فردی از پیروان اهلِ‌حق، جلوه پیدا کرده است. طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها می‌‌توان چنین نتیجه‌‌‌گیری کرد که، پیروان اهلِ‌حق به ‌این مناسک و اصول دینی پایبند هستند، هر چند که میزان آن نسبی و در میان ‌این پیروان به ‌‌یک میزان نیست و چنان‌که اشاره شد با توجه به عامل‌‌‌‌‌‌های جنس، سن و سبک زندگی افراد متغیر است. از نظر نسلی که مسئله این نوشتار بوده است، کمرنگ‌شدن باورهای مذهبی در بین جوانان‌‌ یارسان و نسل‌‌‌‌‌‌های جدید موضوع مهمی است. بر اساس داده‌های تحقیق مهمترین وسایل انتقال بین نسلی‌ این فرهنگ دینی و جامعه‌پذیری فرهنگی ‌یارسان‌ها، خانواده‌ها و پیران هستند. خانواده همواره از مهمترین ابزارهای انتقال عناصر فرهنگی بوده‌اند. پیران اهلِ ‌حق همچنین نقشی حمایت‌گر از مریدان را ‌دارند که وظیفه برگزاری مراسم و مناسک و همچنین آموزش پیروان را ‌ایفا می‌‌‌‌‌‌کنند. شرکت در مراسم و برگزاری مناسک مختلف دینی در میان اهلِ‌حق‌ها کارکردهای متعددی شامل تقویت باورمندی و پایبندی و همچنین ‌ایجاد حس همبستگی و تقویت روحیه گروهی در میان آنان‌ را دارد. بنابراین می‌توان گفت که نیروی پیشبرنده آیین یارسان و هویت فرهنگی متعاقب آن، اساساً نیرویی درون­شبکه­ای است و منبع بیرونی یا ندارد یا بسیار کم است. در اقلیت‌بودن و احساس محرومیت نسبی، باعث‌ ایجاد رویکردی دوگانه در میان پیروان ‌‌یارسان شده است به طوری که برخی از آنان هویت ‌یارسانی خود را انکار کرده و باورمند به این آیین نیستند، در مقابل بسیاری از اهلِ‌حق‌ها با وجود پذیرش مشکلات، نوعی «هویت مقاومت» را اتخاذ کرده و همچنان بر اهلِ ‌حق بودن خود تأکید ‌دارند. در نهایت امکان بازتولید این هویت فرهنگی در هاله‌ ابهام است. از مسیر چنین تحلیل‌هایی است که دلالت‌های فوکویی در باب زندگی، سیاست و تحولات توسعه‌ای سر بر‌می‌آورند. همچنان‌که کاستلز گفته است که هویت فرهنگی از بطن روابط قدرت برساخته می‌شود.
نتیجه: این آیین و هویت فرهنگی همزاد آن در تلاش برای حفظ خود، فقط به نیروی پیشبرنده درون‌گروهی خود متکی است و این نیرو با توجه به ساختار اجتماعی، سیاست‌های فرهنگی و زیست‌جهان کرمانشاه که عمدتاً وجهی تمرکزگرایانه دارند، آینده‌ای مبهم پیش­رو دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The cultural identity of the followers of Yarsan (an analysis of the current situation and reproduction of this ritual in Kermanshah city)

نویسندگان [English]

  • Jalil Karimi 1
  • Siavash Gholipour 2
  • Sajjad Parvizi 3
1 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
3 Master of Sociology, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

Objective: The present article aims to provide a qualitative analysis of the cultural identity of Yarsan followers living in Kermanshah province. Yarsan (Ahl al-Haq) are a religious minority in Iran, Iraq and Turkey, whose main center is Kermanshah province, and in terms of ethnicity, most of them are Kurds, but they also have followers among Turks and Laks. The sociological study of Yarasan and the role of Ahl al-Haq religion in the formation of their cultural identity and how a Yarasan individual considers himself to belong to a specific religious community with a more or less different culture can reveal the importance and function of cultural, linguistic and religious diversity in identity processes. And to show how the less seen and less known cultures and the seemingly faint and unimportant cultural elements play a role in the formation of collective and cultural identities, along with other macro cultural resources such as macro and middle culture. Therefore, the theories of Manuel Castells, Peter Berger, Stewart Hall and Richard Jenkins have been used regarding the issue of identity. According to them, modern identity is not a static and fixed phenomenon, but rather dynamic and fluid and is a process rather than something given in advance. It is social and cultural rather than individual. It is constantly changing and transforming and originates from many sources.
Method: In order to achieve this goal and to achieve an introspective understanding of this social issue, qualitative methodology has been chosen as the main method. The technique of data collection in this research is in-depth and semi-structured interview, and data was also obtained from observation. Qualitative content analysis is also used for data analysis. The purposeful sampling method and research field was Kermanshah city. In order to carry out this research and in the interview section, a selection was made from among the youth of Yasaran living in Kermanshah based on the criteria of gender, age, occupation, education and descent. These people include 17 people, 10 men and 7 women, and within the range They are between the ages of 18 and 38 and belong to two language groups, Kurds and Laks.
Results: The religious culture of Yarasan and the adherence of people of rights to it in cases such as participation in ceremonies and rituals such as holidays, participation in charity gatherings, making vows and fasting, and ritual music and the ability to play the tambur instrument, going to holy places, reading books and religious books, Belief in Donadon, not cutting the mustache (for men) as well as spreading and passing it on to one's children and emphasizing marriage with one of the followers of Ahl al-Haq has been manifested. According to the information obtained from the interviews, it can be concluded that the followers of Ahl al-Haq adhere to these rituals and religious principles, although the amount is relative and not the same among these followers, and as mentioned, according to the factors of gender, age and style. People's lives are variable. From the point of view of the generation that is the subject of this article, the weakening of religious beliefs among the youth of Yasaran and the new generations is an important issue. According to research data, the most important means of intergenerational transmission of this religious culture and cultural socialization are helpers, families and elders. Family has always been one of the most important means of transmitting cultural elements. Ahl al-Haq elders also have a supporting role for the disciples, who perform the duty of holding ceremonies and rituals as well as training the followers. Participating in ceremonies and conducting various religious rituals among the people of Haqq has several functions, including strengthening belief and adherence, as well as creating a sense of solidarity and strengthening group spirit among them. Therefore, it can be said that the driving force of Yarasan ritual and the subsequent cultural identity is basically an internal force and the external source is either absent or very little. Being in the minority and feeling relative deprivation has created a dual approach among the followers of Yarasani, so that some of them deny their Yarasani identity and do not believe in this religion, in contrast to many Ahl al-Haqq, despite accepting the problems, a kind of "identity of resistance" " and continue to emphasize that they are right people. Finally, the possibility of reproducing this cultural identity is uncertain. It is through such analyzes that Foucault's implications about life, politics, and developmental changes emerge. As Castells said, cultural identity is built from within power relations.
Conclusion: In an effort to preserve itself, this ritual and its related cultural identity relies only on the driving force within its own group, and this force has an uncertain future due to the social structure, cultural policies and biosphere of Kermanshah, which are mainly centralized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Yarasan religion
  • Ahl-e-Haq
  • culture of Kermanshah
  • social life
  • cultural identity
Abol Bashari, P., & Vakili, H. (2013). Hindu and Buddhist thought of reincarnation in Ahl-e-Haq (Yarsan). Marafet Adyan magazine. 5(3-19), 67-82. (In persian).
Aghajari, S., & Asthari, H. (2013). A new look at Ahl al-Haq ritual based on the book of the end. History of Khwarazmi, 1 (2), 1_24. (In persian).
Berger, P., Berger, B., & Kellner, H. (2019). homeless mind; Renewal and awareness. Translated by Mohammad Savji. Tehran: Nei Publications. (In persian).
Castells, M. (2001). Information Age: Economy, Society and Culture (The Power of Identity) Volume II. Translated by Hassan Chavoshian, Tehran: New Design Publications. (In persian).
Elahi, N. (1964). Barhan al-Haq. Tehran: Amir Kabir Publications. (In persian).
Fatahpour, M. (2016). A case study of Ahl al-Haq sect. Master's thesis in the field of social sciences, majoring in sociology, Gilan University. (In persian).
Gharmani, F. (2018). Research on the anthropology of the music of Yarasan of Kermanshah. Master's thesis in the field of musicology (ethnophycology). Tehran University of Art. (In persian).
Ghodarzi, A., & Asghari, M. (2016). Common and Distinctive Characteristics of Ahle Haq Dynasties. Journal of Seven Heavens18(70), 63-84. (In persian).
Haghighi, R. (2006). Cultural identity of Ahl al-Haq sect from an anthropological point of view (case study: Shahr Sahne). Master's thesis in anthropology. Boali Sina Hamedan University. (In persian).
Hall, S., & Grossberg, L. (2021). The problematic of identity in cultural studies. Translated by Siavash Qolipour and Alireza Moradi. Tehran: Research Institute of Culture, Art and Communication. (In persian).
Hasar, R. V. (2024). Canonization and sacred text in the Yārsān religion. Iranian Studies57(1), 47-72.
Hosseini, S. B. (2020). Yārsān of Iran, Socio-Political Changes and Migration. Springer Singapore.
Hosseini, S. B. (Ed.). (2022). Yari religion in Iran. Palgrave Macmillan.
Imam Jumazadeh, S., & Veisi, S. (2015). Ahl al-Haq (Yarsan), an anthropological study of a group of Ghali Shiites in Kermanshah province. Shi'ite Studies13(50), 103-134. (In persian).
Jenkins, R. (2017). Social identity. Translated by Nazanin Mirzabigi. Tehran: Aghaz Publishing.
Kreyenbroek, P. (2012). Three Yazdi, Ahl-e-Haq and Alavi villages in Kurdistan. Translated by Mustafa Dehghan. Maarif magazine. 20(3), 54-75. (In persian).
Kreyenbroek, P. G. (2022). The Religious Textual Heritage of the Yārsān (Ahl-e Haqq). Oral Tradition35(2), 331-40.
Kush, D. (2002). The concept of culture in social sciences. Translated by Fereydoun Vahida, Tehran: Vahida Publications. (In persian).
Minorsky, V. F. (1986). Ahl-i Haqq. In M. Th. Houtsma, T. W. Arnold, R. Basset, & R. Hartmann (Eds.), Encyclopaedia of Islam First Edition (1913–1936).
Mohammadpour, A., & Tayibinia, M. (2010). Factors affecting the cultural identity of Asadabad students. Youth research, culture and society, -(5), 53-74. SID. https://sid.ir/paper/144778/fa. (In persian).
omidpour, S., & delavari, A. (2022). National Identity among the Ahl-e-Haqq of Delfan City. National Studies Journal23(92), 113-140. doi: 10.22034/rjnsq.2022.343235.1407. (In persian).
Petroshevsky, I. (1984). Islam in Iran: from Hijra to the end of the 9th century. Translated by Karim Keshavarz. Tehran: Payam Publications. (In persian).
Rafat jah, M., & Rezaei, M. (2018). An Analysis of the Cultural Identity of the Female Dormitory Students A comparative study of the public and private dorms in Tehran. Women's Studies Sociological and Psychological16(4), 109-148. doi: 10.22051/jwsps.2019.21923.1814. (In persian).
Rahman, V. H., & Rezania, K. (2022). Transcendence between Expression and Secrecy: A Critical Cognitive Perspective on the Metaphorical Discourse of Yārsān Religion. Iranian Studies55(3), 791-811.
Safizadeh, S. (1981). Ahl al-Haq celebrities. Tehran: Tahori Publications. (In persian).
Safizadeh, S. (1982). Scattered writings about Yarasan (Ahl al-Haq). Tehran: Khorrami Publications. (In persian).
Safizadeh, S. (1996). The last letter or the words of the treasury; One of the texts of the ancients (Ahl al-Haq). Tehran: Hirmand Publications. (In persian).
Tabibi, H. (1972). The origin of the beliefs of the Ahl al-Haq Kurds; Sociological study about families of truth. Journal of historical reviews. 5(7), 49-66. (In persian).
Zarinkoub, A. (1965). The value of Sofia's heritage. Tehran: Aria Publications. (In persian).