بررسی و شناخت رابطه بین دینداری و سبک زندگی جوانان در شهرستان فردیس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ایران.

2 کارشناسی مدیریت فرهنگی هنری، گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی، گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف اصلی این پژوهش عبارت از شناخت میزان دینداری و رابطه آن با سبک زندگی جوانان است. جامعه ایران را، به سبب  چیرگی نهاد دین بر سایر نهاد‌های اجتماعی، می‌توان دارای فرهنگ دینی دانست. روشن است در چنین جامعه‌ای انتظار می‌رود افراد در انتخاب سبک زندگی خود تا حد زیادی متأثر از دین بوده و در تعیین سبک زندگی خود، از آموزه‌های دینی استفاده کنند. البته در این میان نمی‌توان نقش سایر عوامل به­ویژه جریان مدرنیته و بسیاری از شاخصه‌های سبک زندگی مدرن از جمله، تجملات، پوشش، آرایش، اهمیت بدن، تفریح، لذت و غیره را نادیده گرفت. افزایش جمعیت ایران طی نیم قرن اخیر و بروز مهاجرت‌های گسترده داخلی، موجب شده است تا سکونتگاه‌های جدیدی در اطراف تهران و دیگر کلان شهرهای کشور به وجود آید. از این جمله می‌توان به شهرستان فردیس اشاره کرد که طی سال‌های اخیر به محلی برای سکونت مهاجرین تبدیل شده و بخشی از سرریز جمعیت تهران و از سایر نقاط کشور را در خود جای داده است. نتایج مطالعات مقدماتی درباره این شهرستان حاکی از آن است که به سبب ساختار اجتماعی و تنوع فرهنگی، مردم و به­ویژه نسل جوان، از تنوع قابل ملاحظه‌ای در سبک زندگی برخوردارند، اما آنچه در این میان حائز اهمیت است نه تنوع سبک زندگی، بلکه رواج آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان و بالاخص در بین جوانان است که این نکته می‌تواند موید بی­توجهی آن‌ها به هنجارهای جامعه در انتخاب سبک زندگی باشد. بنیان نظری پژوهش بر نظریه برخی از جامعه­شناسان از جمله وبر، زیمل و بوردیو استوار شده است. با مروری بر نظریه‌های یاد شده می‌توان دریافت، نهاد دین از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی است که تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر رفتارها، اولویت‌ها و ارزش‌های افراد دارد.
روش :روش پژوهش، با توجه به اهداف و سوالات، روش شناسی کمی می باشد.جامعه آماری عبارت از جوانان 18-35 سال شهرستان فردیس استان البرز است که 384 نفر از آنان با استفاده از روش سهمیه‌ای به عنوان جامعه نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده‌ها از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل آن از روش‌های آماری استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌های این تحقیق با استفاده از نرم­افزار spss  نسخه 26در دو بخش انجام شده است: در بخش اول برای طبقه­بندی و نمایش داده‌ها از جدول­های توزیع فراوانی، نمودارهای آماری و مشخصه‌های مرکزی و پراکندگی استفاده شده است. در بخش دوم برای آزمون فرضیه‌های تحقیق (باتوجه به نرمال نبودن توزیع داده‌ها) از آزمون ناپارامتریک ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق گویای آن است درمیان مولفه‌های سبک زندگی، رعایت صحیح الگوی مصرف در بالاترین رتبه و پس از آن به ترتیب، همنوایی اجتماعی و فرهنگی، روابط بین شخصی، توجه به سلامت بدن و گذران بهینه اوقات فراغت قرار دارد. همچنین این یافته‌ها گویای آن است که در میان مولفه‌های دینداری، بعد اعتقادی در بالاترین رتبه و پس از آن به ترتیب ابعادعاطفی، آگاهی، مناسکی و پیامدی قرار دارد. نتایج آزمون  فرضیه‌های فرعی بیانگر آن است که بین مولفه‌های دینداری با برخورداری از سبک زندگی همبستگی با شدت ضعیف وجود دارد این رابطه در مورد توجه به سلامت بدن از نوع معکوس است به­طوری که هرچه بر میزان دینداری افراد افزوده شود، به مقدار کمی از توجه آنان به سلامت بدن کاسته می­شود. درخصوص همبستگی بین استفاده از دینداری و رعایت الگوی مصرف  همبستگی وجود دارد. این همبستگی از نوع مستقیم و شدت آن ضعیف است.  بین دینداری و روابط مناسب بین شخصی همبستگی وجود دارد. این همبستگی از نوع مستقیم و شدت آن ضعیف است.  بین میزان دینداری و نحوه گذران اوقات فراغت همبستگی وجود دارد. این همبستگی از نوع مستقیم و شدت آن ضعیف است.  بین دینداری افراد با همنوایی اجتماعی و فرهنگی همبستگی وجود دارد. این همبستگی از نوع مستقیم و شدت آن متوسط است. همبستگی بین سبک زندگی و دینداری (فرضیه اصلی) با توجه به جدول 3، می‌توان دریافت که آماره اسپیرمن با ارزش0.091 و سطح معناداری 0.74است. بنابراین با 5 درصد خطا می‌توان گفت بین دو متغیر دینداری و سبک زندگی همبستگی وجود ندارد.
نتیجه:  به هر ترتیب، آزمون  فرضیه  اصلی تحقیق حاکی از آن است که بین میزان دینداری و سبک زندگی همبستگی معنادار وجود ندارد. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که برخلاف جامعه سنتی، امروزه دینداری به عنوان تنها عامل موثر بر سبک زندگی به شمار نمی‌آید و میزان اثرگذاری آن نیز بر همه مولفه‌های سبک زندگی یکسان نیست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating and understanding the relationship between religiosity and the lifestyle of young people in Fardis

نویسندگان [English]

  • majid rezaeian 1
  • hossein ghorbi Ni Ni 2
  • zahra Bargh 3
1 Assistant Professor, Department of cultural and media management, Faculty of Culture and Communication, Soore University, Tehran, Iran.
2 Bachelor of Arts Cultural Management, Department of cultural and media management, Faculty of Culture and Communication, Soore University, Tehran, Iran.
3 Master of Artistic cultural studies, Department of cultural and media management, Faculty of Culture and Communication, Soore University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: The main goal of this research is to know the level of religiosity and its relationship with the lifestyle of young people. Iranian society can be considered as having a religious culture due to the dominance of the institution of religion over other social institutions. It is clear that in such a society, people are expected to be influenced by religion to a large extent in choosing their lifestyle and to use religious teachings in determining their lifestyle. Of course, one cannot ignore the role of other factors, especially the flow of modernity and many characteristics of modern lifestyle, including luxury, clothing, makeup, the importance of the body, fun, pleasure, etc. The increase in Iran's population over the last half century and the occurrence of large-scale internal migrations have led to the creation of new settlements around Tehran and other major cities of the country. Among these, we can mention Fardis city, which has become a place for immigrants to live in recent years and has accommodated a part of the overflow population of Tehran and other parts of the country. The results of the preliminary studies about this city indicate that due to the social structure and cultural diversity, the people, especially the young generation, have considerable diversity in their lifestyles, but what is important in this regard is not the diversity of lifestyles, but The prevalence of social harms in this city, especially among young people, is a proof of their inattention to society's norms in choosing their lifestyle. The theoretical foundation of the research is based on the theory of some sociologists including Weber, Simmel and Bourdieu. By reviewing the mentioned theories, we can see that the institution of religion is one of the most important social institutions that has a significant impact on people's behaviors, priorities and values.
Method: The research method, according to the goals and questions, is a quantitative methodology. The statistical population consists of young people aged 18-35 years in Fardis city of Alborz province, 384 of whom were studied using the quota method as a sample population. Survey method and questionnaire tool were used to collect data and statistical methods were used to analyze it. The data analysis of this research was done using spss software version 26 in two parts: in the first part, frequency distribution tables, statistical charts and central and dispersion characteristics were used to classify and display the data. And in the second part, the non-parametric test of Spearman's correlation coefficient was used to test the research hypotheses (due to the non-normality of the data distribution).
Results: The findings of the research show that among the components of lifestyle, the correct observance of the consumption pattern is at the highest rank, followed by social and cultural harmony, interpersonal relationships, attention to body health and optimal spending of leisure time. Also, these findings show that among the components of religiosity, the belief dimension is at the highest rank, followed by emotional dimensions, awareness, rituals and consequences. The results of the sub-hypotheses test indicate that there is a weak correlation between the components of religiosity and the enjoyment of the lifestyle. This relationship is inverse in the case of attention to body health, so that the more the level of religiosity of people increases, the less attention is paid to it. They reduce the health of the body. Regarding the correlation between the use of religiosity and observing the consumption pattern, there is a correlation. This correlation is direct and its intensity is weak. There is a correlation between religiosity and good interpersonal relationships. This correlation is direct and its intensity is weak. There is a correlation between the level of religiosity and the way of spending leisure time. This correlation is direct and its intensity is weak. There is a correlation between people's religiosity and social and cultural conformity. This correlation is direct and its intensity is moderate. Correlation between lifestyle and religiosity (main hypothesis) According to Table 3, it can be seen that the Spearman statistic is 0.091 and the significance level is 0.74. Therefore, with a 5% error, we can say that there is no correlation between the two variables of religiosity and lifestyle.
Conclusion: In any case, the test of the main hypothesis of the research indicates that there is no significant correlation between the level of religiosity and lifestyle. therefore, one can conclude. Unlike the traditional society, today, religiosity is not considered as the only factor influencing the lifestyle, and its effect is not the same on all the components of the lifestyle.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religiosity
  • lifestyle
  • religious culture
  • youth
  • Fardis city
Abdala, G. A., Meira, M. D. D., Rodrigo, G. T., Fróes, M. B. D. C., Ferreira, M. S., Abdala, S. A., & Koenig, H. G. (2021). Religion, age, education, lifestyle, and health: structural equation modeling. Journal of religion and health, 60, 517-528.
Al Ayub Ahmed, A., Komariah, A., Chupradit, S., Rohimah, B., Anita Nuswantara, D., Nuphanudin, N., ... & Ilham, D. (2022). Investigating the relationship between religious lifestyle and social health among Muslim teachers. HTS Teologiese Studies/Theological Studies78(4), 7335.
Aron, R. (2003). Basic stages of the course of sociology, translated by Baqir Parham, Tehran: Scientific-Cultural Publications. (In persian).
Asgharzadeh Marghmolki, H. (2021). Healthy lifestyle, Tehran: Azarfar Publishing. (In persian).
Bourdieu, P. (2002). Theory of Action. Translated by Morteza Mardiha, Tehran: Naqsh and Negar Publications. (In persian).
Giddens, A. (1999). Modernity and Identity: Society and Personal Identity in the Age of Modernity, translated by Nasser Moufaqian, Tehran: Ney Publishing. (In persian).
Haji Azizi., b. (2013). Studying the relationship between religiosity and lifestyle, master's thesis. Faculty of Literature and Humanities, Khwarazmi University. (In persian).
Hayati, S. (2021). The relationship between religiosity and tendency towards Islamic lifestyle with quality of life of students. Islamic Insight and Education, 18(59), 129-153. SID. https://sid.ir/paper/1038119/fa. (In persian).
Herold, S. C., Hvidt, N. C., Möller, S., Christensen, K., & Ahrenfeldt, L. J. (2020). Is religiousness associated with better lifestyle and health among Danes? Findings from SHARE. Journal of religion and health, 1-20.
Hijazi, S,. & Heydarkhani,. A. (2013). Examining the relationship between the level of religiosity and the lifestyle of young people. Sociological Studies, 6(23), 81-98. SID. https://sid.ir/paper/222621/fa. (In persian).
Karami Ghahi, M. T., & Zadsar, Z. (2013). A Study of Religiosity and Lifestyle (Women over 20 in Tehran). Journal of Woman in Culture and Arts, 5(1), 85-101. doi: 10.22059/jwica.2013.30356. (In persian).
Karami, F., & Movahedmajd, M. (2019). Religiosity and Health: The Study of Relation between Religiosity and Health-oriented lifestyle among Shiraz Citizens. Sociology of Social Institutions6(13), 127-148. doi: 10.22080/ssi.2019.14509.1466. (In persian).
Mahdavi Kenny, M. (2008). Religion and lifestyle, Tehran: Imam Sadegh Publishing House. (In persian).
Nanbadeh, A. (2022), https://alborz.farhang.gov.ir/fa/news/632363. (In persian).
Niazi, M., & karkonannasrabadi, M. (2013). A Study of the Relationship Between Religiousness and Lifestyle: A Case Study of The Residents of Kashan City In 2011. Social Development & Welfare Planning4(16), 173-213. doi: 10.22054/qjsd.2013.844. (In persian).
Rahmani Firouzjah, A., & Sohrabi, S. (2013). Sociological Study of the Relationship between Lifestyle and Religiosity: A Case Study of Sari City. Science and Religion Studies, 4(7), 39-60. (In persian).
Rahmawati, L., & Fitriani, E. N. (2021, December). Purchase decisions of Muslim clothing influenced by halal lifestyle, product quality, price with religiosity as moderation. In Annual International Conference on Islamic Economics and Business (AICIEB) (Vol. 1, pp. 269-281).
Rajab, T. M., Saquib, J., Rajab, A. M., Enabi, S., Ayash, S. Q. S., Abdelrahman, S. A. A., ... & Saquib, N. (2021). The associations of religiosity and family atmosphere with lifestyle among Saudi adolescents. SSM-Population Health, 14, 100766.
Rezadost., K.; Hosseinzadeh, A.; Shabani, K. (2015). The effect of religiosity on lifestyle (case study: students of Shahid Chamran University of Ahvaz), Sociology and lifestyle management, 1(3), 103-132. (In persian).
Sens, G. R., Abdala, G. A., Meira, M. D. D., Bueno, S., & Koenig, H. G. (2019). Religiosity and physician lifestyle from a family health strategy. Journal of religion and health, 58, 628-638.
Storey, J. (2007). Cultural studies about popular culture, translated by Hossein Payandeh; Tehran: Esharagah. (In persian).
Svensson, N. H., Hvidt, N. C., Nissen, S. P., Storsveen, M. M., Hvidt, E. A., Søndergaard, J., & Thilsing, T. (2020). Religiosity and health-related risk behaviours in a secular culture—Is there a correlation?. Journal of religion and health, 59, 2381-2396.
 Tey, S. E., Park, M. S. A., & Golden, K. J. (2018). Religiosity and healthy lifestyle behaviours in Malaysian Muslims: The mediating role of subjective well-being and self-regulation. Journal of religion and health, 57(6), 2050-2065.
Weber, M.(2003). Protestant ethics and the spirit of capitalism. Translation: Morteza Saqibfar. Tehran: Jami Publisher. (In persian).
Zuckerman, Ph. (2005), An Introduction to the Sociology of Religion, translated by Khashayar Dehimi, Tehran: Loh Fekar Publishing House. (In persian).