تحلیل جهان زیست سیاسی سید قطب: نشانه راه اینجاست

نویسندگان

1 استادیار، گروه تاریخ و جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.22034/jbpd.2025.63861

چکیده

هدف: مقاله حاضر کاوشی است در زیست سیاست اسلامی. برای پیشبرد این هدف به میانجی تحلیل محتوای کتاب نشاته راه اینجاست به تحلیل گفتمان زیست سیاست اسلامیسم می­پردازیم. مفروضه این مقاله مبنی بر اهمیت اسلامیسم به عنوان گفتمانی است که در سطح سیاست گفتمان­های ملی گرا و سک.لاریستی را انکار می کند و در سطح اجتماعی برنامه ای برای اداره زندگی اسلامی ارائه می دهد. براین اساس ما به تحلیل محتوای کتاب سید قطب به نام نشانه راه اینجاست به عنوان مانیفست شکلی از زیست سیاست اسلامیسی می­پردازیم. ابعاد چنین کاوشی عبارتند از: تعریف مسئله جهان اسلام، جایگاه حاکمیت، برنامه اخلاقی و سیاستگذاری نهادی.
روش: کاوش ما در درون روش‌شناسی­های کیفی و در قالب روش تحلیل پدیدارشناسی تجربی صورت می­گیرد. روش پدیدارشناسی تجربی (تحلیل شیوه‌های ظهور آگاهی و تجربه) است. کار پدیدارشناسی، مطالعه ساختار ذهن، تجربه و آگاهی افراد نسبت به مسائل است و از اینرو از این روش برای دستیابی به ادراک و ذهنیت سیدقطب نسب به زیست جهان مسلمانان (نشانه‌های راه) به صورت پدیدارشناسی تجربی یا توصیفی (در مقابل پدیدارشناسی تفسیری یا هرمنوتیک) بهره گرفته می‌شود. مضامین این مطالعه برگرفته از مطالعات زیست سیاست عبارتند از چالش، حاکمیت، اخلاق و سیاستگذاری.
یافته ها: ایده اولیه سید قطب این است که اسلام «تئوری» نیست تا با فرضیات سروکار داشته باشد. اسلام «برنامه» است و با «واقع زندگی» سرو کار دارد. هدف برنامه اسلامی خلق زیست جهانی است که به لحاظ سلبی در برابر زندگی غربی است و به لحاظ ایجابی مبتنی بر هستی­شناسی توحیدی و سیاست احیای امت اسلامی و نسل قرآنی. این هستی­شناسی سیاسی بر پایه عقیده شکل می­گیرد، مضمونی مترادف ایمان و تسلیم به متن مقدس در برنامه سید قطب. نتیجه این تسلیم شدن عدالت اجتماعی است، مضمونی که ریشه در عدالت خداوندی دارد به معنای پذیرش عبودیت و در نتیجه احیاء مسولیت اجتماعی با آگاهی از بندگی. تحقق عملی این برنامه­های ایده آلیستی متوجه نهاد خانواده است، نهاد خانواده هم به عنوان بنیاد زندگی اجتماعی و هم به عنوان نهاد تولید زندگی فرهنگی، تخصیص نقش­ها و توزیع وظایف.
نتیجه: برنامه سیدقطب به عنوان برنامه ای زیست سیاسی اسلامیستی با تاکید بر روی منظومه ای از ایده های اسلام، جامعه، انسان، عقیده، زندگی به لحاظ عملی خانواده را در بنیان سیاست خود قرار داده است. طبق دیدگاه سید قطب، بشریت امروز به دلیل نداشتن ارزش‌های والا و ورشکستگی دموکراسی غربی بر لبه‌ پرتگاه سقوط قرار گرفته است. و راه رهایی احیای امت مسلمان؛ بازآفرینی اسلامی و جماعت پیشتاز؛ و احیای نسل بی‌نظیر قرآنی، از طریق نهادی به نام خانواده به عنوان جامعه ای کوچک است. در نهایت زیست سیاست اسلامی اداره خانواده از طریق کنترل آگاهی­ها و تخصیص نقش­ها است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Seyyed Qutb's analysis of the biopolitical world: the sign of the way is here

نویسندگان [English]

  • Hassan Bakhshizadeh 1
  • Roghayeh Alaei 2
1 Assistant Professor, Department of History and Sociology.Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: This article explores Islamic biopolitics. To achieve this goal, we analyze the discourse of Islamic biopolitics through a content analysis of Sayyid Qutb's book "Milestones."
Hypothesis: This article assumes the importance of Islamism as a discourse that, at the political level, negates nationalist and secular discourses and, at the social level, provides a program for Islamic life. Based on this, we analyze the content of Sayyid Qutb's book "Milestones" as a manifesto of a form of Islamist biopolitics. The dimensions of such research include: defining the problem of the Islamic world, the place of sovereignty, the ethical program, and institutional policymaking.
Methodology: Our research is within qualitative methodologies and in the framework of the phenomenological method of analysis. The phenomenological method is the analysis of the ways in which consciousness and experience appear. The work of phenomenology is to study the structure of the mind, experience, and people's awareness of issues. Therefore, this method is used to access Sayyid Qutb's perception and mindset regarding the lifeworld of Muslims (signs of the way) in the form of experimental or descriptive phenomenology (as opposed to interpretive or hermeneutic phenomenology). The themes of this study are derived from biopolitics studies and include challenge, sovereignty, ethics, and policymaking.
Findings: Sayyid Qutb's primary idea is that Islam is not a "theory" to deal with hypotheses. Islam is a "program" and deals with "real life." The goal of the Islamic program is to create a lifeworld that is negatively opposed to Western life and positively based on a monotheistic ontology and the policy of reviving the Islamic Ummah and the Qur'anic generation. This political ontology is based on belief, a theme synonymous with faith and submission to the sacred text in Sayyid Qutb's program. The result of this submission is social justice, a theme rooted in the justice of God, meaning acceptance of servitude and consequently the revival of social responsibility with awareness of servitude. The practical realization of these idealistic programs is directed at the institution of the family, both as the foundation of social life and as the institution of producing cultural life, assigning roles, and distributing tasks.
Conclusion:Sayyid Qutb's program, as an Islamist biopolitical program, with an emphasis on a system of ideas about Islam, society, man, belief, and life, practically places the family at the foundation of its politics. According to Sayyid Qutb, humanity today, due to the lack of high values and the bankruptcy of Western democracy, is on the verge of collapse. And the way to salvation is the revival of the Muslim Ummah; Islamic and pioneering community; and the revival of the unique Qur'anic generation, through an institution called the family as a small society. Ultimately, Islamic biopolitics is the management of the family through the control of consciousness and the allocation of roles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lifeworld
  • biopolitics
  • Sayyid Qutb
  • Milestones
  • Islamic society

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 12 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 12 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 12 خرداد 1404