سیاست زندگی و مشارکت در سپهر همگانی: مطالعۀ کیفی زنان بندر دیلم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، فارس، ایران.

2 دانش آموخته دکتری جامعه شناسی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

3 دانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

10.22034/jbpd.2025.141818.1012

چکیده

هدف: بازاندیشی فرایند تعریف و باز تعریف خود از طریق مشاهده و تأمل در اطلاعات درباره‌ی مسیرهای ممکن زندگی است. زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه ، سوژه‌هایی هستند که در جامعه ی در حال گذار از سنت به مدرن، بارها و بارها خود را تعریف و باز تعریف کرده‌اند. بررسی و کنکاش بازاندیشی سیاسی و تعریف جایگاه آن در ذهنیت و عینیت زنان موضوعی است که لازم است بصورت عمیق درک شود. زیرا امروزه سیاست، نه با ویژگی های ساختاری آن بلکه با تکیه بر نقش فرهنگ ،حول موضوعاتی چون سیاست هویت، سیاست تفاوت و سیاست جنبش های اجتماعی می‌چرخد.  کنشگران سیاسی امروز تنها افرادی نیستند که با رأی دادن و مشارکت سیاسی از طریق فرایندهای معمول شناخته شوند بلکه افراد و گروه‌ها، راه‌های دیگری را برای تأثیرگذاری و مشارکت در امر سیاسی بر می گزینند.
روش: پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناختی انجام شده است. مصاحبه نیمه‌‎سازمانیافته با ۱۵ زن ۱۸ تا ۷۰ ساله (شاغل، خانه‌‎دار، فعالان زن، کاندیداهای پیشین شورای شهر) و با تکنیک مصاحبه‌‎ی عمیق نیمه طراحی شده، بصورت تلفنی و با نمونه گیری هدفمند و ترکیبی جمع آوری شده و سپس با روش تماتیک طبقه‌بندی و تحلیل شده‌‎اند. اعتبارسنجی با استفاده از راهبردهای اعتبارپذیری (تماس طولانی با میدان پژوهش)، انتقال‌پذیری (توصیف غنی زمینه) و قابلیت اطمینان (مسیرنمای حسابرسی) انجام شده است.
یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان از گذار از سنت به مدرنیته و بازاندیشی سیاسی زنان می‌باشد. جهت گیری سیاسی زنان به تعبیر گیدنز به سمت سیاست زندگی چرخش کرده است و مشارکت سیاسی آنها در سطح حداقل به معنای کمی و کیفی دیده می شود. هرچند، زنان خواستار حضور بیشتری در عرصه سیاست بوده اند اما این امکان به لحاظ فرهنگی و ساختاری برایشان فراهم نشده است و این تجربه تلخ و ناموفق بر بازاندیشی سیاسی آنها تاثیرگذار بوده است. بطوری که آینده سیاسی خود را تاریک دانسته و تمایلی جهت کسب کرسی‌های سیاسی نداشته‌‎اند. مصاحبه‌‎شوندگان،فرهنگ سنتی، مردسالاری حاکم بر شهر، عدم اعتماد جامعه، خودباوری و عدم حمایت زنان از هم را مهم ترین عوامل ناکامی و بی میلی خود نسبت به کسب قدرت سیاسی دانسته‌‎اند.
نتیجه: این مطالعه نشان می‌دهد که علی‎‌‌رغم تمایل برخی زنان دیلم برای مشارکت سیاسی، گفتمان مسلط مردسالارانه (همراه با بازتولید انگاره های سنتی در خانواده و جامعه) و فقدان سرمایه اجتماعی بین زنان، بازاندیشی سیاسی آنان را به سمت انفعال و فردگرایی سوق داده است. غلبه این روند، توسعه پایدار در دیلم را با چالش جدی مواجه می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Life politics and participation in public sphere: A qualitative study on women living in Bandar Daylam

نویسندگان [English]

  • Atefeh Rahmanian 1
  • Asyeeh Esmaeili Fard 2
  • Esfandyar Ghafarinasab 3
1 Assistant Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Islamic Azad University, Jahrom Branch, Fars, Iran.
2 PhD in Sociology, Faculty of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran.
3 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

Objective: Reflexivity is the process of defining and redefining oneself through observation and reflection on information about possible life paths. Women, as half of the population, are subjects who have repeatedly defined and redefined themselves in a society that is in transition from tradition to modernity. Exploring and exploring political rethinking and defining its place in women's subjectivity and objectivity is a topic that needs to be understood in depth. Because today, politics, not with its structural characteristics but relying on the role of culture, revolves around issues such as identity politics, difference politics, and social movement politics. And political actors today are not only people who are recognized by voting and political participation through conventional processes, but also individuals and groups who choose other ways to influence and participate in politics.
Method: Qualitative research was conducted with a phenomenological approach. Semi-structured interviews with 15 women aged 18 to 70 (employed, housewives, female activists, former city council candidates) were conducted using a semi-structured in-depth interview technique, collected by telephone with purposive and mixed sampling, and then categorized and analyzed using a thematic method. Validation was conducted using the strategies of validity (long-term contact with the research field), transferability (rich description of the context), and reliability (audit roadmap).
Results: The results of this study indicate the transition from tradition to modernity and women's political rethinking. Women's political orientation, as defined by Giddens, has shifted towards the politics of life, and their political participation is seen at least in quantitative and qualitative terms. Although women have wanted to be more present in politics, this possibility has not been provided to them culturally and structurally, and this bitter and unsuccessful experience has had an impact on their political rethinking. In a way, they have considered their political future to be dark and have no desire to win political seats. The interviewees have considered traditional culture, patriarchy prevailing in the city, lack of trust in society, self-confidence, and lack of support for each other as the most important factors in their failure and reluctance to gain political power.
Conclusion: This study shows that despite the willingness of some women in Daylam to participate politically, the dominant patriarchal discourse (along with the reproduction of traditional ideas in the family and society) and the lack of social capital among women have led their political reflection towards passivity and individualism. The prevalence of this trend poses a serious challenge to sustainable development in Daylam.. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Political Reflexivity
  • women
  • tradition
  • modernity
  • politics of life
  • Deylam Port
Beck,U,(1992), Risk Society: Toward a New Modernity, London: Sage Press.
Andre, M. (1994), Women's Social Movements, translated by Hemal Zanjani Zadeh, Lika Publishing(In persian).
Tohid Fam, M. (2003), Rethinking the State and Democracy at the Beginning of the Twenty-First Century, Journal of Political and Economic Information, No. 195-196. (In persian).
Maleki, A. (2005), Youth's Attitudes Towards Women's Participation in Political Elected Levels, Social Sciences Letter, No. 25. (In persian).
Hariri Najla (2006) Principles and Methods of Qualitative Research, First Edition, Tehran: Sciences and Research.(In persian).
Heydari, H., and Mottaqizadeh, A.(2012), Reconstructing Giddens's Rethinking Model Based on His More Recent Positions on Tradition, Journal of Social Studies and Research in Iran, No. 3.(In persian).
Tabatabaei, M. (1997) Civil Society from a Philological Perspective, Tehran, Islamic Revolution Cultural Documents Publications. (In persian).
Allameh, S,. and Nawah, R. (2019), Rethinking; The Conflict of Opinions in Anthony Giddens and Michel Foucault (Genealogy of Rethinking in the Modern Era), Journal of Fundamental Western Studies, No. 1.(In persian).
Flick, U. (2012), An Introduction to Qualitative Research, translated by Hadi Khalili, fifth edition, Tehran: Nei Publishing.(In persian).
Giddens, A. (2003), Beyond Left and Right, translated by Mohsen Salasi, Tehran, Scientific. (In persian).
Giddens, A. (2011), The Consequences of Modernity, translated by Mohsen Salasi, Tehran: Markaz Publishing House.(In persian).
Giddens, A. (2013), Modernity and Identity, translated by Naser Mofavqian, Tehran: Nay Publishing House(In persian).                                                                                    
Bryson. V.(1999), Feminist Debates: Issues of Theory and Political Practice, london: Macmillan,p.91.                                                                 
Corrin, D.(1999),Feminist Perspectives on politics,London and New York: Longman, P8-9.                                                                                           
Epstein, D. (1988),Deceptive Distinctions: Sex, Gender,and the Social Order,New Haven:Yale University Press.
Sayer, D.(1991),Capitalism and Modernity  ,New York and London: Routledge,p.39.   
Foucault, M. (2014). Supervision and Punishment, translated by Niko Sarkhosh and Afshin Jahan Dideh, Tehran: Nay Publishing House. (In persian).                                                                                    
Daniel MCIoughlin(2014). Rethinking Agamben: ontology and the coming politics, springer.                                                                                                          Epstein,Op.Cil, pp.19-118 . 
Hernes, H. (1981), Welfare State and Woman Power,  Subject Woman,New York Pantheon Books.                     
Foucault, Michel(1980). " Two Lecture", in Michel Foucault, Power/ Knowledge: Selected interviews and other Writings, 1972- 1977, ed Colin Gordon New York: Pantheon Books.                                                  
Jenson, L. (1986), Gender and Reproduction: Babies and the state. Studies in Political Economy.p 1-37.                                                                                
Lash.S. and Urry,J,1994: Economies of Signs and Space,London:sage Press.
Lincoln,Y.S.and E.G.Goba(1985).Naturalistic inquiry.Beverly Hills, CA: Sage.
Lorraine Nencel(2014), situating reflexivity: voices,positionalities and representations in feminist ethnographic texts . Women's studies international Forum.
Millett, K. (1972),Sexual Politics(London Sphere Books.p.63-65.                                
Dunbar, R. (1970),Female Liberation as the Basis for Social Revolution, Boston:Beacon Press,p.44-58.                                                                                       
Wilkinson, S. (1988), The role of reflexvity in feminist psychology, Women's studies international Forum.