زنان و پویش‌های هویت شخصی تجربه طلاق در شهرستان اسلام آباد غرب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

10.22034/jbpd.2025.142435.1017

چکیده

هدف
نهاد خانواده به‌عنوان نخستین و بنیادی‌ترین ساختار اجتماعی، نقش تعیین‌کننده‌ای در سامان‌دهی حیات فردی و جمعی ایفا می‌کند. با این حال، در عصر مدرن، این نهاد بیش از هر زمان دیگری با چالش‌های جدی مواجه شده است. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها، پدیده‌ی طلاق است که در ایران نیز طی دهه‌های اخیر با روندی فزاینده همراه بوده است. پژوهش حاضر با تمرکز بر شهرستان اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه، به بررسی تجربه زیسته‌ی زنان از طلاق و عوامل مؤثر بر آن می‌پردازد. اهمیت این مطالعه از آن‌روست که منطقه مورد بررسی، علی‌رغم برخورداری از ساختارهای قومی و فرهنگی سنتی، در معرض تحولات سریع ناشی از مدرنیته و گسترش ارتباطات جهانی قرار گرفته است؛ تحولاتی که به‌طور مستقیم بر نهاد خانواده و روابط زناشویی تأثیرگذار بوده‌اند. از منظر نظری، این تحقیق بر مبانی اندیشه‌ی آنتونی گیدنز، به‌ویژه مفهوم «رابطه ناب»، استوار است. گیدنز معتقد است که در جوامع مدرن، استمرار زندگی زناشویی دیگر مبتنی بر الزامات اقتصادی یا فشارهای سنتی نیست، بلکه بر پایه‌هایی چون عشق، صمیمیت و تحقق فردیت استوار می‌شود. هدف اصلی این پژوهش، تبیین چگونگی فقدان این بنیان‌ها و ظهور مطالبات نوین در حوزه‌ی هویت فردی، به‌عنوان زمینه‌ساز افزایش نرخ طلاق در جامعه‌ای نیمه‌سنتی مانند اسلام‌آباد غرب است.
روش
این مطالعه با رویکرد کیفی و بهره‌گیری از روش مصاحبه‌ی نیمه‌ساختاریافته‌ی عمیق انجام شده است. جامعه‌ی آماری شامل زنان و مردانی است که تجربه‌ی طلاق داشته یا در آستانه‌ی جدایی قرار دارند. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت و در نهایت ۱۶ نفر مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌های گردآوری‌شده از طریق فرایند کدگذاری اولیه و ثانویه تحلیل شدند؛ به‌گونه‌ای که مفاهیم کلیدی از متن مصاحبه‌ها استخراج، طبقه‌بندی و در نهایت به مقولات اصلی تبدیل گردیدند. معیار اصلی تحلیل، فهم معانی و احساسات مشارکت‌کنندگان از تجربه‌ی طلاق و بازنمایی آن در چارچوب نظری گیدنز بود. این روش امکان آشکارسازی ابعاد پیچیده و چندلایه‌ی طلاق در زمینه‌ای فرهنگی-اجتماعی خاص را فراهم ساخت.
یافته‌ها
نتایج پژوهش نشان داد که طلاق در اسلام‌آباد غرب حاصل تعامل مجموعه‌ای از شرایط و تجارب زیسته‌ی زنان و مردان در بستری فرهنگی و اجتماعی خاص است. یکی از عوامل برجسته، سلطه‌ی ساختاری مردان در خانواده و تجربه‌ی زنان از سرکوب فردیت خویش بود. در چنین ساختارهایی، تصمیم‌گیری‌های اصلی در اختیار مردان قرار دارد و زنان فاقد حق انتخاب و عاملیت تلقی می‌شوند؛ تجربه‌ای که با احساس بی‌قدرتی، نادیده‌انگاشته‌شدن و بی‌اعتنایی به خواسته‌ها و نظرات آنان همراه بوده و زمینه‌ساز تنش و جدایی شده است.
عامل مهم دیگر، فقدان عشق و صمیمیت در روابط زناشویی بود. برخلاف الگوهای سنتی که ازدواج را بر پایه‌ی مناسبات اقتصادی و فشارهای اجتماعی تعریف می‌کردند، مشارکت‌کنندگان تأکید داشتند که در شرایط کنونی، تنها عشق و رابطه‌ی ناب می‌تواند استمرار زندگی مشترک را تضمین کند. حتی زوج‌هایی با وضعیت اقتصادی مطلوب، به دلیل نبود ارتباط عاطفی، تصمیم به جدایی گرفته‌اند.
تمایل به تحقق فردیت نیز نقش مهمی در تصمیم زنان برای پایان دادن به زندگی زناشویی ایفا کرده است. بسیاری از آنان ازدواج را فرصتی برای رهایی از محدودیت‌های خانوادگی و شکوفایی استعدادهای فردی تلقی می‌کردند، اما در عمل با محدودیت‌های مضاعف از سوی همسر مواجه شدند. این نارضایتی، طلاق را به‌عنوان راهی برای بازیابی هویت و استقلال فردی مطرح ساخت.
از دیگر یافته‌های قابل توجه، تجربه‌ی ازدواج‌های زودهنگام و کودک‌همسری بود. زنان در سنین پایین و بدون آمادگی روانی و اجتماعی وارد زندگی مشترک شده، تحصیلات خود را نیمه‌کاره رها کرده و به دلیل فقدان مهارت‌های لازم، در ایفای نقش همسر یا مادر با چالش مواجه بودند؛ وضعیتی که آنان را به‌سوی جدایی سوق داده است.
خشونت خانگی نیز در روایت‌ها به‌طور مکرر مطرح شد. زنان از خشونت‌های کلامی، روانی و فیزیکی سخن گفتند و تأکید کردند که این خشونت‌ها احساس امنیت و آرامش را از آنان سلب کرده است. این خشونت‌ها اغلب ریشه در الگوهای نسلی داشته و تجربه‌ی خشونت در خانواده‌ی والدین در تداوم این چرخه مؤثر بوده است.
برخی از زنان نیز از ازدواج‌های تحمیلی سخن گفتند؛ ازدواج‌هایی که تحت فشار خانواده یا شرایط اجتماعی و اقتصادی شکل گرفته و فاقد رضایت و علاقه‌ی متقابل بوده‌اند. این امر از همان آغاز رابطه را متزلزل ساخته و طلاق را اجتناب‌ناپذیر کرده است.
در برخی روایت‌ها، خیانت و روابط فرازناشویی به‌عنوان پیامد فقدان عشق و صمیمیت مطرح شد. زنان بیان داشتند که در غیاب محبت همسر، به‌تدریج به روابط دیگر گرایش یافته یا با خیانت همسر مواجه شده‌اند. گسترش فضای مجازی نیز بستر مناسبی برای شکل‌گیری این روابط فراهم کرده و بحران زناشویی را تشدید کرده است.
در نهایت، تفاوت در فرایند جامعه‌پذیری دختران و پسران نیز به‌عنوان یکی از عوامل زمینه‌ساز طلاق شناسایی شد. انتظارات متفاوت خانواده‌ها و جامعه از نقش‌های جنسیتی، موجب شکل‌گیری نگرش‌های متعارض در زندگی مشترک شده و این تعارضات به شکاف و جدایی انجامیده است.
به‌طور کلی، یافته‌ها نشان می‌دهند که طلاق در اسلام‌آباد غرب حاصل تلاقی عوامل متعددی است؛ از ساختارهای سنتی و مردسالارانه تا تحولات فرهنگی ناشی از مدرنیته، از تجربه‌ی خشونت و ازدواج‌های ناخواسته تا میل به استقلال و تحقق فردیت. هر یک از این عوامل، به‌تنهایی یا در تعامل با یکدیگر، نهاد خانواده را با بحران مواجه ساخته‌اند.
نتیجه‌
تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که طلاق در اسلام‌آباد غرب، فراتر از مسائل اقتصادی یا ضعف نهادی، ریشه در تحولات فرهنگی و هویتی دارد. زنان نسل جدید، در مقایسه با نسل‌های پیشین، عاملیت بیشتری در تعریف هویت فردی خود دارند و کمتر حاضر به پذیرش نقش‌های سنتی هستند. از سوی دیگر، مدرنیته‌ی متأخر با گسترش ارتباطات، ظهور رسانه‌ها و افزایش آگاهی‌های فردی، انتظارات تازه‌ای از زندگی زناشویی ایجاد کرده است؛ انتظاراتی که در صورت فقدان عشق، صمیمیت و احترام متقابل، به‌سرعت به بحران منجر می‌شوند.
بر اساس نظریه‌ی گیدنز، می‌توان نتیجه گرفت که استمرار زندگی زناشویی در جامعه‌ی امروز، مستلزم تحقق رابطه‌ی ناب است؛ رابطه‌ای که تنها در صورت وجود رضایت و عشق متقابل پایدار خواهد بود. از این‌رو، ازدواج‌های تحمیلی، کودک‌همسری و روابط مبتنی بر ساختارهای مردسالارانه، بیش از پیش در معرض فروپاشی قرار دارند.
در نهایت، پژوهش حاضر نشان می‌دهد که افزایش نرخ طلاق در اسلام‌آباد غرب، هم‌راستا با روندهای کلان مدرنیته در ایران است. ظهور نسلی که خواهان استقلال، تحقق فردیت و تجربه‌ی عشق ناب است، موجب شده است که ازدواج دیگر صرفاً به‌عنوان نهادی برای بقا یا تبعیت از سنت پذیرفته نشود. بنابراین، طلاق را باید نه‌تنها به‌عنوان یک آسیب اجتماعی، بلکه به‌مثابه نمودی از کشاکش میان سنت و مدرنیته و میان الزامات جمعی و تمایلات فردی تحلیل کرد.
بر این اساس، سیاست‌گذاری‌های اجتماعی در حوزه‌ی خانواده، در صورتی که هدف کاهش نرخ طلاق را دنبال کنند، باید بر آموزش مهارت‌های زندگی، تقویت گفت‌وگو میان زوجین، حمایت از زنان در مسیر تحقق فردیت، و بازنگری در الگوهای تربیتی و جامعه‌پذیری تمرکز یابند. تنها در چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت که نهاد خانواده در برابر فشارهای مدرنیته‌ی متأخر مقاوم‌تر شده و تعادلی پایدار میان خواسته‌های فردی و الزامات جمعی برقرار گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

women and dynamics of self-identity: Divorce experience in Islamabad-e gharb city

نویسندگان [English]

  • homayoun moradkhani 1
  • faranak sabzevari 2
1 Assistant Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 Master of Sociology, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

Objective
The family unit, as the first and most fundamental social structure, plays a decisive role in organizing individual and collective life. However, in the modern era, this institution faces more serious challenges than ever before. One of the most significant is the phenomenon of divorce, which has been on a rising trend in Iran over recent decades. This study focuses on the city of Islamabad-e Gharb in Kermanshah province to explore women's lived experiences of divorce and the factors contributing to it. The importance of this research lies in its specific context: the study area, despite its traditional ethnic and cultural structures, is undergoing rapid transformations due to modernity and expanding global communication. These changes have directly impacted the institution of the family and marital relationships. Theoretically, this research is based on the ideas of Anthony Giddens, particularly his concept of the "pure relationship." Giddens argues that in modern societies, the continuity of marital life is no longer based on economic obligations or traditional pressures but on foundations like love, intimacy, and the realization of individuality. The main goal of this research is to explain how the absence of these foundations and the emergence of new demands for individual identity contribute to the rising divorce rate in a semi-traditional society like Islamabad-e Gharb.
Methodology
This study was conducted with a qualitative approach, using in-depth, semi-structured interviews. The research population included women and men who have experienced divorce or are on the verge of separation. Sampling was purposeful and continued until theoretical saturation was reached, with 16 individuals ultimately being studied. The collected data were analyzed through a process of primary and secondary coding, where key concepts were extracted from the interview transcripts, categorized, and finally transformed into main themes. The primary criterion for analysis was to understand the meanings and feelings of the participants regarding their divorce experiences and to represent them within Giddens' theoretical framework. This method allowed for the disclosure of the complex, multi-layered dimensions of divorce in a specific socio-cultural context.
Findings
The results of the research show that divorce in Islamabad-e Gharb is the product of the interaction of a set of conditions and lived experiences of women and men within a particular cultural and social environment.
One prominent factor was the structural dominance of men in the family and women's experience of suppressed individuality. In such structures, major decisions are in the hands of men, and women are often considered to lack agency or choice. This experience was accompanied by feelings of powerlessness, being ignored, and having their wishes and opinions disregarded, leading to tension and separation.
Another significant factor was the lack of love and intimacy in marital relationships. Unlike traditional models where marriage was defined by economic arrangements and social pressures, participants emphasized that in the current conditions, only a pure relationship based on love can guarantee the continuation of a shared life. Even couples with favorable economic status decided to separate due to the absence of emotional connection.
The desire for self-realization also played a key role in women's decisions to end their marriages. Many of them saw marriage as an opportunity to escape family constraints and develop their personal talents, but in practice, they faced even greater limitations imposed by their husbands. This dissatisfaction led to divorce as a way to regain identity and personal independence.
Other notable findings included the experience of early and child marriages. Women entered married life at a young age without psychological and social readiness, left their education unfinished, and faced challenges in fulfilling the roles of wife or mother due to a lack of necessary skills. This situation pushed them toward separation.
Domestic violence was also frequently mentioned in the narratives. Women spoke of verbal, psychological, and physical violence, emphasizing that this violence deprived them of a sense of security and peace. This abuse often had generational roots, and the experience of violence in their parents' families contributed to the continuation of this cycle.
Some women also spoke of forced marriages, which occurred under family or socio-economic pressure and lacked mutual consent and affection. This instability weakened the relationship from the very beginning and made divorce inevitable.
In some narratives, infidelity and extramarital relationships were raised as a consequence of the lack of love and intimacy. Women stated that in the absence of their husbands' affection, they gradually became inclined toward other relationships or faced their husbands' infidelity. The rise of social media also provided a suitable platform for the formation of these relationships, exacerbating the marital crisis.
Finally, differences in the socialization process for girls and boys were identified as another contributing factor to divorce. The different expectations of families and society regarding gender roles led to conflicting attitudes in married life, and these conflicts resulted in a rift and separation.
Overall, the findings indicate that divorce in Islamabad-e Gharb is the result of a confluence of multiple factors: from traditional and patriarchal structures to cultural changes brought by modernity, and from the experience of violence and unwanted marriages to the desire for independence and self-realization. Each of these factors, either alone or in interaction with one another, has brought the family institution into crisis.
Conclusion
The data analysis shows that divorce in Islamabad-e Gharb, beyond economic issues or institutional weaknesses, is rooted in cultural and identity transformations. The new generation of women, compared to previous generations, has more agency in defining their individual identity and is less willing to accept traditional roles. On the other hand, late modernity, with the expansion of communication, the emergence of media, and increased individual awareness, has created new expectations for marital life—expectations that quickly lead to a crisis if love, intimacy, and mutual respect are absent.
Based on Giddens' theory, it can be concluded that the continuation of marital life in today's society requires the realization of a pure relationship—a relationship that will only be sustainable with mutual consent and love. Therefore, forced marriages, child marriages, and relationships based on patriarchal structures are increasingly prone to collapse.
Ultimately, the present research shows that the rising divorce rate in Islamabad-e Gharb is in line with the major trends of modernity in Iran. The emergence of a generation that desires independence, self-realization, and the experience of pure love has meant that marriage is no longer accepted merely as an institution for survival or adherence to tradition. Therefore, divorce should be analyzed not only as a social pathology but as a manifestation of the struggle between tradition and modernity and between collective obligations and individual desires.
Accordingly, social policies in the family domain, if they aim to reduce the divorce rate, must focus on teaching life skills, strengthening dialogue between couples, supporting women in their pursuit of self-realization, and re-evaluating educational and socialization patterns. Only under such conditions can we expect the family institution to become more resilient to the pressures of late modernity and for a stable balance to be established between individual desires and collective obligations

کلیدواژه‌ها [English]

  • divorce
  • pure relationship
  • love and intimacy
  • personal identity
  • family
Foroutan, Y. (2012). Challenges of the contemporary family with an emphasis on divorce in the demographic transition process. Iranian Social Issues, 4(2), 105-129. (In persian).
Giddens, A. (2013). Summary of Anthony Giddens' works (H. Chavoshian, Trans.). Tehran: Qoqnoos Publication. (In persian).
Giddens, A. (2021). The transformation of love and intimacy in modern societies (H. Chavoshian, Trans.). Tehran: Parseh Publication. (Original work published [Year of original publication]). (In persian).
Mohammadkhani, P., Rezaee Doghahe, E., Mohammadi, M. R., & Azadmehr, H. (2006). The prevalence pattern of family violence, committing crime, or experiencing it among men and women.  Social Welfare Scientific-Research Quarterly, 5(21), 205-223. (In persian).
Sadeghi Fasai, S., & Erfanmanesh, I. (2013). Sociological analysis of the impacts of modernization on the Iranian family and the necessity of formulating an Iranian-Islamic model. Journal of Iranian Social Issues, 1, 63-84. (In persian).
Zareian, M., & Sadeedipour, S. S. (2016). Meta-analysis of divorce-related research. Investigation of Iran's Social Issues, 2, 191-218. (In persian).