از نهادمحوری تا زمینه‌مندی فرهنگی: تحلیل تطبیقی توسعه‌ اقتصادی–اجتماعی در نظریات و سیاست‌های نونهادگرایی و پساتوسعه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی توسعه اجتماعی، گروه مطالعات توسعه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه مطالعات توسعه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی توسعه اجتماعی، گروه مطالعات توسعه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران .

10.22034/jbpd.2025.143394.1019

چکیده

هدف: این مقاله با هدف ارائه یک تحلیل نظری تطبیقی جامع از دو پارادایم اثرگذار اما از نظر معرفت‌شناختی متفاوت در مطالعات توسعه معاصر، یعنی نونهادگرایی و پساتوسعه نگاشته شده است. نونهادگرایی، توسعه را فرآیندی برنامه‌پذیر و نهادمحور تلقی می‌کند که بر محوریت قواعد رسمی، حقوق مالکیت، استقلال قضایی و ساختارهای حکمرانی شفاف تأکید دارد. در این دیدگاه، توسعه به عنوان مسئله‌ای فنی در طراحی و اصلاح نهادی درک می‌شود که در آن ایجاد ساختارهای قابل پیش‌بینی و سازگار با انگیزه‌ها، رشد اقتصادی و ثبات اجتماعی بلندمدت را ممکن می‌سازد. در مقابل، پساتوسعه با نگاهی کاملاً متفاوت، خودِ مفهوم توسعه را به جای پروژه‌ای بی‌طرفانه، سازه‌ای گفتمانی و هژمونیک تلقی می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه مفهوم توسعه جوامع غیرغربی را به حاشیه رانده، دانش بومی را نامشروع جلوه داده و سلطه فرهنگی جهان شمال را تداوم می‌بخشد. این مقاله با بررسی نظام‌مند هفت اثر کانونی برگرفته از هر دو سنت، به دنبال بررسی این است که: این پارادایم‌ها، چگونه توسعه اجتماعی-اقتصادی را مفهوم‌سازی می‌کنند، چگونه نقش دولت را تفسیر می‌کنند، چگونه تداوم فقر را توضیح می‌دهند و چه نوع راهبردهایی را برای تغییر اجتماعی پیشنهاد می‌کنند.
روش: این پژوهش از رویکردی کیفی بهره می‌گیرد و متکی بر روش مرور نظام‌مند ادبیات نظری و تحلیل تطبیقی است و نه داده‌های تجربی یا آماری. پیکره تحلیل شامل هفت کتاب اصلی شده است: سه کتاب به عنوان نماینده دیدگاه نونهادگرایی شامل: «نهادهای اقتصادی سرمایه‌داری» نوشته الیور ویلیامسون (۱۹۸۵)، «خشونت و نظم‌های اجتماعی» نوشته داگلاس نورث، جان والیس و باری وینگاست (۲۰۰۹) و «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» نوشته دارون عجم‌اوغلو و جیمز رابینسون (۲۰۱۲)؛ و چهار کتاب به عنوان نماینده رویکرد پساتوسعه  شامل: «مواجهه با توسعه» نوشته آرتورو اسکوبار (۱۹۹۵)، «خوانش‌نامه پساتوسعه» گردآوری‌شده توسط رهنما و باوتری (۱۹۹۷)، «پساتوسعه (نظریه، عمل، مسائل و چشم‌اندازها)» نوشته آرام ضیایی (۲۰۱۶) و اثر جدیدتر ضیایی با عنوان «گفتمان توسعه و تاریخ جهانی» (۲۰۲۳). هر یک از این آثار به دلیل جایگاه کانونی در پارادایم مربوطه، بلکه به دلیل قابلیت مقایسه در پرداختن به مضامین اصلی توسعه، قدرت، نهادها و تنوع فرهنگی انتخاب شده‌اند. تحلیل از طریق راهبردی نظام‌مند پیش می‌رود. هر متن از نظر چهار بعد مرتبط با هم بررسی می‌شود: فرضیات هستی‌شناختی در مورد اینکه توسعه چیست، جهت‌گیری معرفت‌شناختی که به شناخت، مطالعه و تبیین توسعه شکل می‌دهد، پیامدهای کارکردی که نشان می‌دهند توسعه در عمل چه می‌کند و پیامدهای سیاستی که نشان می‌دهند چگونه باید توسعه را دنبال کرد، اصلاح کرد یا از آن دست کشید.
یافته ها: این تحلیل مجموعه‌ای از تضادهای آشکار و نیز شباهت‌های ظریف را آشکار می‌کند. از منظر هستی‌شناختی، نونهادگرایی توسعه را به عنوان فرآیندی قابل اندازه‌گیری و جهان‌شمول در بهینه‌سازی نهادی تعریف می‌کند. نهادها که به عنوان «قواعد بازی» مفهوم‌سازی می‌شوند، در شکل‌دهی انگیزه‌ها، کاهش هزینه‌های مبادله و تقویت همکاری مولد تعیین‌کننده در نظر گرفته می‌شوند. از نظر پژوهشگران نونهادگرایی، توسعه را می‌توان در هر جامعه‌ای که نهادهای فراگیر، شفاف و پاسخگو ایجاد کند، به طور قابل اتکایی به دست آورد. از سوی دیگر، پساتوسعه توسعه را به عنوان دستگاهی گفتمانی از قدرت تعریف می‌کند و نه پروژه‌ای بی‌طرفانه. توسعه، در این دیدگاه، به عنوان مجموعه‌ای از رویه‌ها و روایت‌ها عمل می‌کند که «جهان سوم» را به عنوان عقب‌مانده، وابسته و نیازمند نوسازی می‌سازند و از این طریق مداخله‌های غربی را مشروعیت می‌بخشند. پساتوسعه مدعی است که توسعه به جای حل مسائل فقر یا نابرابری، سلسله‌مراتب‌های استعماری را در اشکال جدید بازتولید می‌کند. از نظر معرفت‌شناختی، نونهادگرایی با اقتصاد انتخاب عقلانی و مفروضات اثبات‌گرایانه همسو است. این رویکرد متکی به مقایسه‌های تاریخی و مطالعات موردی است اما اهتمامی واقع‌گرایانه به شناسایی نظمی‌های علّی و چارچوب‌های تبیینی جهان‌شمول دارد. در مقابل، پساتوسعه به شدت از مطالعات پسااستعماری، تحلیل گفتمان فوکویی و معرفت‌شناسی‌های پسا‌ساختارگرایانه بهره می‌برد و تأکید می‌کند که دانش در مورد توسعه همیشه موقعیت‌مند، از نظر سیاسی بارگذاری شده و جدایی‌ناپذیر از ساختارهای سلطه است. از نظر پساتوسعه، توسعه مقوله‌ای عینی نیست، بلکه گفتمانی مورد مناقشه است که رژیم‌های حقیقت را تولید می‌کند. نقش دولت نیز به گونه‌ای متفاوت تصور می‌شود. برای نونهادگرایی، دولت محوری و ضروری است. دولتی قوی، مبتنی بر قانون و از نظر نهادی منسجم، ضامن توسعه در نظر گرفته می‌شود، که قادر به اجرای قراردادها، حمایت از حقوق مالکیت و ایجاد چارچوب‌های قابل پیش‌بینی برای فعالیت اقتصادی و سیاسی باشد. در مقابل، پساتوسعه با سوءظن به دولت می‌نگرد؛ چراکه آن را اغلب در بازتولید گفتمان توسعه همدست می‌داند. این رویکرد توجه را از ساختارهای سلسله‌مراتبی دولت به سوی جنبش‌های مردمی، شبکه‌های افقی و خودمختاری جامعه به عنوان کانون‌های اصلی مقاومت و دگرگونی معطوف می‌دارد. بررسی مفهوم فقر، این شکاف پارادایمی را بیشتر نشان می‌دهد. نونهادگرایی فقر مداوم را به نهادهای ضعیف یا استثمار‌گر نسبت می‌دهد که نمی‌توانند حقوق مالکیت امن، مشارکت سیاسی فراگیر یا حکمرانی باثبات را تضمین کنند؛ از این رو فقر به عنوان پیامد ترتیبات نهادی ناکارآمد معرفی می‌شود که حداقل می‌تواند از طریق اصلاحات برطرف شود. پساتوسعه به فقر به گونه‌ای متفاوت می‌نگرد. از نظر نظریه‌پردازان پساتوسعه، فقر صرفاً یک شرط تجربی نیست، بلکه یک ساختار گفتمانی است که هنگامی تولید می‌شود که گفتمان جهانی توسعه، کل جمعیت‌ها را به عنوان «توسعه‌نیافته» برچسب می‌زند. چنین برچسب‌زنی اعتبار روش‌های زندگی غیرغربی را از بین می‌برد، اقتصادهای معیشتی را بی‌ارزش می‌کند و اشکال جایگزین رفاه را نامشروع جلوه می‌دهد. فقر از این منظر، کمتر مسئله‌ای برای حل کردن است و بیشتر نشانه‌ای از سلطه ذاتی از سوی خود پارادایم توسعه است. پیامدهای سیاستی این رویکردها به همان اندازه واگرا هستند. نونهادگرایی مسیری از اصلاحات نهادی را تجویز می‌کند و از حقوق مالکیت قوی‌تر، کاهش فساد، استقلال قضایی و ساختارهای حکمرانی همسوکننده نتایج با انگیزه‌ها حمایت می‌کند. پیشنهادات آن عمل‌گرایانه، برنامه‌ای و جهان‌شمول‌گرا است. با این حال، پساتوسعه خواستار جدایی از توسعه است. این رویکرد بر رد طرح‌های تحمیلی از بیرون، ترجیح‌دادن نظام‌های دانش بومی، حفظ تنوع فرهنگی و پرورش بدیل‌های محلی مانند اقتصادهای محلی، خودکفایی اکولوژیکی و توانمندسازی مردم اصرار دارد. برای پساتوسعه، راه‌حل در ایجاد توسعه «بهتر» نیست، بلکه در ایجاد «بدیل‌هایی برای توسعه» است.
نتیجه‌: تحلیل تطبیقی تأیید می‌کند که نونهادگرایی و پساتوسعه در معرفت‌شناسی‌هایی اساساً ناسازگار ریشه دارند. نونهادگرایی، توسعه را به عنوان پروژه‌ای جهان‌شمول و دست‌یافتنی تصور می‌کند که ریشه در اصلاحات نهادی عقلانی دارد و توسط ساختارهای دولتی قوی پشتیبانی می‌شود. پساتوسعه این چارچوب را به کلی رد می‌کند و استدلال می‌کند که توسعه یک راه‌حل نیست، بلکه گفتمانی هژمونیک از سوی نظام سلطه است که باید با بدیل‌های کثرت‌گرا و از نظر فرهنگی حک‌شده در جامعه جایگزین شود. پیامدهای گسترده این تقابل نظری نشان می‌دهد که مطالعات توسعه نمی‌تواند محدود به مسائل فنی مربوط به کارایی، حکمرانی یا طراحی نهادی باشد؛ بلکه باید به سؤالات عمیق‌تری در مورد قدرت، گفتمان و مشروعیت فرهنگی بپردازد. نونهادگرایی طرح‌های سیاستی روشن و قابل اجرا ارائه می‌دهد؛ اما خطر نادیده گرفتن ویژگی‌های فرهنگی و تقویت ناخواسته هنجارهای نهادی غربی را به همراه دارد. در نهایت، بحث بین نونهادگرایی و پساتوسعه صرفاً مسئله ترجیحات سیاستی نیست، بلکه منعکس‌کننده دو هستی‌شناسی کاملاً متفاوت از توسعه است. نونهادگرایی امکان طراحی توسعه از طریق نهادها را تأیید می‌کند، در حالی که پساتوسعه اصرار دارد که خود مفهوم توسعه مشکل‌ساز است و باید به نفع بدیل‌های محلی رها شود. تشخیص این تقابل نظری، برای تقویت و غنای مطالعات توسعه بسیار مهم است. درنهایت مطالعات توسعه به جای اینکه به مثابه رشته‌ای فنی محدود انگاشته شود، می‌بایست به عنوان حوزه‌ای بین‌رشته‌ای درک شود که اقتصاد، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و نقد پسااستعماری را در خود جای می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

From Institutional Primacy to Cultural Embeddedness: A Comparative Analysis of Socio-Economic Development in the Theories and Policies of Neo-Institutionalism and Post-Development

نویسندگان [English]

  • Mohammad Eskandari Nasab 1
  • Hossein Mirzaei 2
  • Ali Abbaszadeh 3
1 PhD student in Sociology of Social Development, Department of Social Development Studies, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Social Development Studies, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 PhD student in Sociology of Social Development, Department of Social Development Studies, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
The purpose of this article is to provide a comprehensive comparative theoretical analysis of two influential yet epistemologically divergent paradigms in contemporary development studies: New Institutionalism (NI) and Post-Development (PD). New Institutionalism approaches development as a programmable and institution-driven process, emphasizing the centrality of formal rules, property rights, judicial independence, and transparent governance structures. In this view, development is understood as a technical matter of institutional design and reform, where the creation of predictable and incentive-compatible structures enables long-term economic growth and social stability. Post-Development, in sharp contrast, perceives development itself as a discursive and hegemonic construct rather than a neutral project. It highlights how the very concept of development marginalizes non-Western societies, delegitimizes indigenous knowledge, and sustains the cultural dominance of the Global North. By systematically reviewing seven canonical works drawn from both traditions, the article seeks to clarify how these paradigms conceptualize socio-economic development, how they interpret the role of the state, how they explain the persistence of poverty, and what kinds of strategies they propose for social change.
Methodology
The research adopts a qualitative approach, relying on a systematic review of theoretical literature and comparative analysis rather than empirical or statistical data. The corpus of analysis consists of seven widely recognized texts. Three of these works represent the perspective of New Institutionalism: Oliver Williamson’s “The Economic Institutions of Capitalism” (1985), Douglass North, John Wallis and Barry Weingast’s “Violence and Social Orders” (2009), and Acemoglu and Robinson’s “Why Nations Fail” (2012). Four texts embody the Post-Development approach: Arturo Escobar’s “Encountering Development” (1995), Rahnema and Bawtree’s “the Post-Development Reader” (1997), Aram Ziai’s “Post-Development: Theory and Practice” (2016), and Ziai’s more recent Development Discourse and World History (2023). Each of these works has been selected not only for its canonical status within its respective paradigm but also for its comparability in addressing the central themes of development, power, institutions, and cultural diversity. The analysis proceeds through a systematic strategy. Each text is examined in terms of four interrelated dimensions: the ontological premises concerning what development is understood to be; the epistemological orientation that informs how development is known, studied, and explained; the functional implications that highlight what development does in practice; and the policy consequences that indicate how development should be pursued, reformed, or abandoned.
Findings
The analysis reveals a series of sharp contrasts as well as a few subtle parallels. From an ontological standpoint, New Institutionalism defines development as a measurable and universal process of institutional optimization. Institutions, conceptualized as “the rules of the game,” are considered decisive in shaping incentives, reducing transaction costs, and fostering productive cooperation. For NI scholars, development can be reliably achieved wherever societies establish inclusive, transparent, and accountable institutions. Post-Development, on the other hand, defines development as a discursive apparatus of power rather than a neutral project. Development, in this view, functions as a set of practices and narratives that construct the “Third World” as backward, dependent, and in need of modernization, thereby legitimizing Western interventions. Rather than solving problems of poverty or inequality, PD contends that development reproduces colonial hierarchies in new forms. Epistemologically, NI aligns with rational-choice economics and positivist assumptions. It relies on historical comparisons and case studies but maintains a realist faith in identifying causal regularities and universal explanatory frameworks. In contrast, PD draws heavily from postcolonial studies, Foucauldian discourse analysis, and poststructuralist epistemologies. It emphasizes that knowledge about development is always situated, politically loaded, and inseparable from structures of domination. For PD, development is not an objective category but a contested discourse that generates regimes of truth. The role of the state is also conceived differently. For NI, the state is central and indispensable. A strong, law-based, and institutionally coherent state is considered the guarantor of development, capable of enforcing contracts, protecting property rights, and creating predictable frameworks for economic and political activity. PD, in contrast, views the state with suspicion, often as complicit in reproducing the development discourse. It shifts attention away from hierarchical state structures toward grassroots movements, horizontal networks, and community autonomy as the primary loci of resistance and transformation. Explanations of poverty further illustrate the paradigmatic divide. NI attributes persistent poverty to weak or extractive institutions that fail to guarantee secure property rights, inclusive political participation, or stable governance. Poverty is thus understood as the outcome of dysfunctional institutional arrangements that can, at least in principle, be corrected through reform. PD views poverty differently. For PD theorists, poverty is not merely an empirical condition but a discursive construction produced when global development discourse labels entire populations as “underdeveloped.” Such labeling erases the validity of non-Western ways of life, devalues subsistence economies, and delegitimizes alternative forms of well-being. In this perspective, poverty is less a problem to be solved than a symptom of the domination inherent in the development paradigm itself. The policy implications of these approaches are equally divergent. NI prescribes a path of institutional reform, advocating for stronger property rights, reduced corruption, judicial independence, and governance structures that align incentives with productive outcomes. Its proposals are pragmatic, programmatic, and universalist. PD, however, calls for delinking from development altogether. It insists on rejecting externally imposed blueprints, privileging indigenous knowledge systems, sustaining cultural diversity, and nurturing local alternatives such as solidarity economies, ecological self-sufficiency, and grassroots empowerment. For PD, the solution lies not in creating “better” development but in creating “alternatives to development.”
Conclusion
The comparative analysis confirms that New Institutionalism and Post-Development are grounded in fundamentally incommensurable epistemologies. NI envisions development as a universal and achievable project, grounded in rational institutional reform and supported by strong state structures. PD rejects this framework altogether, arguing that development is not a solution but a hegemonic discourse of domination that must be replaced with plural, culturally embedded alternatives. The implications of this confrontation are far-reaching. They demonstrate that development studies cannot be limited to technical questions of efficiency, governance, or institutional design. Rather, they must also grapple with deeper questions of power, discourse, and cultural legitimacy. NI offers clear and actionable policy blueprints, yet risks overlooking cultural specificity and inadvertently reinforcing Western institutional norms. Ultimately, the debate between NI and PD is not simply a matter of competing policy preferences but reflects two entirely different ontologies of development. NI affirms the possibility of designing development through institutions, while PD insists that the very concept of development is problematic and should be abandoned in favor of local alternatives. Recognizing this clash is crucial for repositioning development studies. Instead of being seen as a narrow technical field, development must be understood as an interdisciplinary domain that incorporates economics, sociology, anthropology, and postcolonial critique.

کلیدواژه‌ها [English]

  • New Institutionalism
  • Post-Development
  • Development Discourse
  • Economic Development
  • Social Development
  • Systematic Review

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 06 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری: 14 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 22 شهریور 1404