بی خانمانی: محصول سیاست‌های مسکن و نابرابری توزیعی ثروت در شهر کرج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد تهران شمال، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه آزاد تهران شمال، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد تهران شمال، تهران، ایران .

10.22034/jbpd.2025.144431.1022

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با تمرکز بر کلان‌شهر کرج، به بررسی نقش سیاست‌های مسکن دولت و نابرابری توزیعی ثروت در شکل‌گیری و تداوم پدیده‌ی بی‌خانمانی می‌پردازد. برخلاف دیدگاه‌های رایجی که بی‌خانمانی را نتیجه‌ی سستی، ناکارآمدی یا حتی انتخاب فردی می‌دانند، این مطالعه بر عوامل ساختاری، اجتماعی و اقتصادی تأکید دارد. اهمیت این موضوع از آن جهت است که بی‌خانمانی نه تنها به‌عنوان یکی از بارزترین نشانه‌های فقر شهری مطرح است، بلکه پیامدهای آن بر حوزه‌های سلامت عمومی، امنیت اجتماعی، کرامت انسانی و توسعه پایدار نیز گسترده است. کلان‌شهر کرج به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقتصادی خود، مقصد بسیاری از مهاجران داخلی است. رشد سریع شهرنشینی، کمبود مسکن مقرون‌به‌صرفه، ضعف سیاست‌های حمایتی و افزایش شکاف طبقاتی، شرایطی را فراهم آورده که این شهر به یکی از کانون‌های اصلی بروز بی‌خانمانی در کشور تبدیل شود. از این منظر، انتخاب کرج برای مطالعه‌ی حاضر می‌تواند تصویری روشن از چالش‌های ملی در حوزه‌ی مسکن و عدالت اجتماعی ارائه کند. هدف اصلی پژوهش، شناسایی رابطه‌ی مستقیم بین کیفیت و کارآمدی سیاست‌های مسکن از یک سو و میزان نابرابری توزیعی ثروت از سوی دیگر با نرخ و شدت بی‌خانمانی در این شهر است.
روش‌: مطالعه‌ی حاضر به روش کمی و با استفاده از طرح پیمایشی انجام شده است. جامعه‌ی آماری شامل افراد بی‌خانمان مقیم در گرمخانه‌های شهر کرج (میدان قدس، حصارک بالا، پارک چمران و مصلی) و همچنین افرادی است که در پارک‌ها، چادرها، بوم‌های اجاره‌ای و گورها زندگی می‌کنند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران ۳۵۰ نفر تعیین شد که بخشی از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای احتمالی و بخشی از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته بر پایه‌ی طیف پنج‌گزینه‌ای لیکرت بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با نرم‌افزار SPSS استفاده شد. اعتبار پرسشنامه با نظر خبرگان و آزمون‌های مقدماتی تأیید شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (بیش از ۰.۸) مناسب تشخیص داده شد.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های توصیفی این تحقیق، ۷۴ درصد پاسخ‌گویان مرد بودند و تنها ۲۳ درصد زنان را تشکیل می‌دادند؛ همچنین ۳ درصد تراجنسیتی گزارش شدند. از نظر تحصیلات، نزدیک به ۶۰ درصد زیر دیپلم بودند که نشان‌دهنده‌ی سطح پایین تحصیلی در میان بی‌خانمان‌ها است. گروه سنی غالب بین ۳۰ تا ۵۰ سال بود که بیشترین فشار اقتصادی و مسئولیت‌های خانوادگی را به همراه دارد.
از نظر وضعیت اشتغال، حدود ۵۲ درصد دارای شغل با درآمد متغیر و ناپایدار بودند، ۲۲ درصد کاملاً بیکار و تنها ۲۰ درصد دارای شغل ثابت بودند. از لحاظ وضعیت سلامت، ۴۵ درصد از اعتیاد رنج می‌بردند، نزدیک به ۱۰ درصد بیماری‌های روانی داشتند و حدود ۱۷ درصد با بیماری‌های جسمی دیگر مواجه بودند. نکته قابل‌توجه این بود که اکثریت افراد (بیش از ۹۰ درصد) دارای خانواده‌ی درجه یک و ۶۴ درصد دارای فرزند بودند؛ این نشان می‌دهد که بی‌خانمانی لزوماً به معنای انزوا و گسست کامل از خانواده نیست، بلکه گاه خانواده‌ها نیز درگیر شرایط ناپایدار سکونتی هستند.
بر اساس یافته‌های استنباطی این پژوهش، دولت مستقیم بر سیاست‌های مسکن تأثیرگذار است. بطوریکه بر اساسیافته‌ها، سیاست‌های مسکن دولت رابطه‌ای معنادار با کاهش بی‌خانمانی دارد. ضریب تعیین این متغیر ۰.۱۵۵ بود؛ به این معنا که سیاست‌های حمایتی و نظارتی دولت بر بازار مسکن (مانند کنترل قیمت‌ها، ارائه وام‌های کم‌بهره و حمایت از خانه‌اولی‌ها) می‌تواند حدود ۱۵ درصد از تغییرات بی‌خانمانی را توضیح دهد. همچنین نابرابری توزیعی ثروت، اثرگذاری بیشتری نسبت به سیاست‌های مسکن داشت و ضریب تعیین آن ۰.۲۴۷ محاسبه شد. یافته‌ها نشان داد هر چه شکاف طبقاتی و تمرکز منابع در دست گروهی محدود افزایش یابد، احتمال بی‌خانمان‌شدن افراد بیشتر می‌شود.
تحقیق حاضر به‌روشنی نشان می‌دهد که بی‌خانمانی محصول ساختارهای اجتماعی و اقتصادی است و نه صرفاً ناشی از ضعف فردی یا انتخاب شخصی. این نتیجه همسو با نظریه‌های ساختاری-کارکردی است که فقر و بی‌خانمانی را به‌عنوان پدیده‌هایی کارکردی در نظام سرمایه‌داری تحلیل می‌کنند. همچنین با دیدگاه مارکسیستی درباره‌ی تضاد طبقاتی و نقش سرمایه‌داری در بازتولید نابرابری همخوانی دارد.
از سوی دیگر، نظریه‌ی «پریکاریات» گای استندینگ در این تحقیق انعکاس یافته است؛ طبق این نظریه، سیاست‌های نئولیبرالی و جهانی‌شدن اقتصاد منجر به گسترش «کار ناپایدار» و کاهش امنیت شغلی و مسکن شده‌اند. یافته‌های پژوهش نیز نشان داد که بخش بزرگی از بی‌خانمان‌ها شغل‌های موقت و بی‌ثبات دارند که توانایی تأمین مسکن پایدار را از آنان سلب کرده است. همچنین، تحلیل نتایج با رویکرد فوکویی نشان می‌دهد که انگ اجتماعی بی‌خانمانی، به‌عنوان ابزاری برای کنترل اجتماعی عمل می‌کند. در این نگاه، بی‌خانمان‌ها بیشتر به‌عنوان «افراد ناکارآمد و سربار» تلقی می‌شوند تا قربانیان ساختارهای نابرابر اقتصادی و اجتماعی. این برداشت، موجب کاهش همدلی عمومی و انفعال سیاست‌گذاران می‌شود.
نتیجه: سیاست‌های مسکن کارآمد می‌توانند سهم قابل‌توجهی در کاهش بی‌خانمانی ایفا کنند. برنامه‌هایی مانند تثبیت قیمت مسکن، کنترل اجاره‌بها، ارائه وام‌های قرض‌الحسنه و حمایت ویژه از گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله سیاست‌های مؤثر هستند. برای مقابله با این بحران، ترکیبی از اقدامات ساختاری و حمایتی ضرورت دارد، از جمله؛ ساخت مسکن ارزان‌قیمت و تأمین مالی پایدار برای گروه‌های کم‌درآمد، تقویت سیاست‌های رفاهی و آموزش مهارت‌های شغلی،، همکاری دولت، نهادهای مدنی و بخش خصوصی برای کاهش شکاف طبقاتی و جمع‌آوری و تحلیل مستمر داده‌ها برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر. در مجموع می‌توان گفت که بی‌خانمانی در کلان‌شهر کرج نه یک پدیده فردی، بلکه نتیجه‌ی مستقیم نابرابری اجتماعی و ضعف سیاست‌های مسکن است. برای کاهش این معضل، تغییر رویکرد در سیاست‌گذاری‌های مسکن و بازتوزیع عادلانه‌تر منابع ضرورت دارد. تجربه‌ی کرج می‌تواند الگویی برای سایر شهرهای ایران باشد که با چالش مشابه روبه‌رو هستند. در نهایت، تنها با اصلاحات ساختاری و تقویت سیاست‌های عدالت‌محور است که می‌توان گام‌های مؤثری در جهت کاهش بی‌خانمانی برداشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Homelessness: A Product of Housing Policies and Distributive Wealth Inequality in Karaj Metropolis

نویسندگان [English]

  • hossein dehghan 1
  • nazila abedian shahraki 2
  • talieh khademian 3
1 Assistant Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, North Tehran Azad University, Tehran, Iran.
2 PhD student, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, North Tehran Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, North Tehran Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

 Objective
This research, focusing on the Karaj metropolis, examines the role of government housing policies and distributive wealth inequality in the formation and continuation of the phenomenon of homelessness. In contrast to common perspectives that view homelessness as a result of individual weakness, inefficiency, or even choice, this study emphasizes structural, social, and economic factors.
The importance of this issue stems from the fact that homelessness is not only one of the most prominent indicators of urban poverty but its consequences are also widespread across areas of public health, social security, human dignity, and sustainable development. Due to its geographical and economic position, the Karaj metropolis is a destination for many internal migrants. Rapid urbanization, a lack of affordable housing, weak supportive policies, and an increasing class divide have created conditions that allow this city to become one of the country's main centers for the manifestation of homelessness. From this perspective, the selection of Karaj for the present study can provide a clear picture of the national challenges in the domain of housing and social justice. The main objective of the research is to identify the direct relationship between the quality and effectiveness of housing policies, on the one hand, and the extent of distributive wealth inequality, on the other, with the rate and severity of homelessness in this city.
Methodology
The current study was conducted using a quantitative method with a survey design. The statistical population includes homeless individuals residing in Karaj's shelters (Qods Square, Hesarak Bala, Chamran Park, and Mosalla) as well as individuals living in parks, tents, rented rooms, and graves. The sample size was determined to be 350 people based on the Cochran formula, selected partly through probability cluster sampling and partly through purposive sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on a five-point Likert scale. Pearson's statistical tests and multivariate regression using SPSS software were used for data analysis. The validity of the questionnaire was confirmed by expert opinion and preliminary tests, and its reliability was deemed appropriate through Cronbach’s Alpha (over 0.8).
Findings
Descriptive Findings
Based on the descriptive findings of this research, 74 percent of the respondents were male, and women constituted only 23 percent; additionally, 3 percent were reported as transgender. In terms of education, close to 60 percent were below diploma level, indicating a low educational level among the homeless. The dominant age group was between 30 and 50 years, which is associated with the greatest economic pressure and family responsibilities.
Regarding employment status, about 52 percent had a job with variable and unstable income, 22 percent were completely unemployed, and only 20 percent had a stable job. In terms of health status, 45 percent suffered from addiction, nearly 10 percent had mental illnesses, and about 17 percent faced other physical illnesses. A notable point was that the majority of individuals (over 90 percent) had first-degree family members, and 64 percent had children; this indicates that homelessness does not necessarily mean complete isolation and detachment from family, but rather that families are sometimes also involved in unstable housing conditions.
Inferential Findings
Based on the inferential findings of this research, the government directly impacts housing policies. The findings indicate that government housing policies have a significant relationship with the reduction of homelessness. The coefficient of determination (R2) for this variable was 0.155; this means that the supportive and regulatory policies of the government on the housing market (such as price control, provision of low-interest loans, and support for first-time homeowners) can explain about 15 percent of the variation in homelessness. Furthermore, distributive wealth inequality had a greater impact than housing policies, and its coefficient of determination was calculated as 0.247. The findings showed that as the class gap and the concentration of resources in the hands of a limited group increase, the probability of individuals becoming homeless increases.
This research clearly shows that homelessness is a product of social and economic structures and not merely due to individual weakness or personal choice. This conclusion is consistent with structural-functional theories that analyze poverty and homelessness as functional phenomena within the capitalist system. It also aligns with the Marxist perspective on class conflict and the role of capitalism in reproducing inequality.
Moreover, Guy Standing’s theory of the "Precariat" is reflected in this research; according to this theory, neoliberal policies and economic globalization have led to the expansion of "precarious work" and a reduction in job and housing security. The research findings also showed that a large segment of the homeless has temporary and unstable jobs, which has stripped them of the ability to secure stable housing. Furthermore, analyzing the results with a Foucauldian approach indicates that the social stigma of homelessness functions as a tool for social control. In this view, the homeless are largely treated as "inefficient and burdensome individuals" rather than victims of unequal economic and social structures. This perception reduces public empathy and leads to the passivity of policymakers.
Conclusion
Effective housing policies can play a significant role in reducing homelessness. Programs such as housing price stabilization, rent control, provision of interest-free loans, and special support for vulnerable groups are among the effective policies. A combination of structural and supportive measures is necessary to confront this crisis, including: the construction of affordable housing and stable financing for low-income groups, strengthening welfare policies and job skills training, and the cooperation of the government, civil institutions, and the private sector to reduce the class gap and the continuous collection and analysis of data for more precise planning. Overall, it can be stated that homelessness in the Karaj metropolis is not an individual phenomenon but a direct result of social inequality and weak housing policies. To mitigate this problem, a change in the approach to housing policies and a more equitable redistribution of resources are necessary. The experience of Karaj can be a model for other Iranian cities facing a similar challenge. Finally, only through structural reforms and the reinforcement of justice-oriented policies can effective steps be taken toward reducing homelessness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Homelessness
  • Housing Policies
  • Distributive Wealth Inequality
  • Class Gap
  • Social Justice
  • Karaj Metropolis
Allen, M., Benjaminsen, L., O’Sullivan, E. and Pleace, N. (2020) Ending Homelessness in Denmark, Finland and Ireland. Bristol: Policy Press.
Bidaari, Sh. (2016). “A Look at the Lived Experience of Homelessness Among Women in Prostitution”, Tehran: Sanjesh va Danesh, Rah-e Doctori. (In Persian).
Bonds, Eric. (2021). Social Problems A Human Rights Perspective, Routledge.
Bretherton,Joanne؛Pleace,Nicholaseditor.(2023)Routledge handbook of homele ssness, Rout ledge.
Dej, Erin , Stephen Gaetz , Kaitlin Schwan.(2020).Turning Off the Tap: A Typol ogy for Homelessness Prevention, Springer Science+Business Media, LLC, part of Springer Nature.
Dorling, D. (2014). All that is solid: How the great housing disaster defnes our times, and what we can do about it. Penguin.
Dorling, D. (2015). All That Is Solid: How the Great Housing Disaster Defines Our Times, and What We Can Do About It, London, Penguin.
Dunn, Amina. (2018). “Partisans Are Divided over Fairness of the US Economy.” Pew Research Center. www.pewresearch.org/fact-tank/2018/10/04 /partisans-are-divided-over-the-fairness-of-the-u-s-economy-and-why-people-are-rich-or-poor/.
Ebrahimi., L., A. and Mirzaei Rajaeooni, S., & Aabedian Shahraki, N. (2018), Bilingual Dictionary of Specialized Terms in Social Sciences, Tehran: Looyeh Publishing. (In Persian).
Edgar, B. and Doherty, J. (eds) (2001) Women and Homelessness in Europe, Bristol: Policy Press..
Elsinga, Marja (2015). Changing Housing Systems and their Potential Impacts on Homelessness. European Journal of Homelessness _ Volume 9, No. 1, June 2015.
Field, Andy P. (2000) Discovering Statistics Using SPSS for Windows: Advanced Techniques for the Beginner. SAGE.
Fitzpatrick, Suzanne. (2006). Explaining Homelessness: a Critical Realist Perspe ctive, Housing, Theory and Society, 22:1, 1-17.
Foucault, M. (1980). Power/knowledge. Vintage.
Fowler, Patrick J. Peter S. Hovmand, Katherine E. Marcal, and Sanmay Das (2019), Solving Homelessness from a Complex Systems Perspective: Insights for Prevention Responses , Annual Review of Public Health Volume 40, pp 465-486.
Gans, Herbert J. (1972), “The positive functions of poverty.” American Journal of Sociology 78: 275–289.
Garsia,Cheyenne.Doran,Kelly.Kushel,Margot:(2024):Homelessness And Healt h :Factors, Evidence, Innovations That Work, And Policy Recom menda tions. doi: 10.1377/hlthaff.2023.01049 HEALTH AFFAIRS 43, NO. 2: 164–171.
Ghaderi, S., & Akbari, A. (2006). Homelessness, Tehran: Aron Publishing. (In Persian).
Good Shepard. (2017). Homelessness Is Not a Choice. Available at www.go odsh ep.org.au/news-events/homelessness-is-not-a-choice/.
Harding, Jamie. (2020-98). Post-war homelessness policy in the UK. Palgrave macmillan. ISBN 978-3-030-22116-4 ISBN 978-3-030-22117-1(eBook).https :// doi.org/10.1007/978-3-030-221 1 7-1.
Homeland Security. nd. “Protect Myself from Cyber Attacks.” RetrievedAugust 11, (2017). (www.dhs.gov/how-do-i/protect-myself-cyber-attacks).
Hopper, K. (2003) Reckoning with Homelessness (Ithaca:Cornell University Press).
Hulchanski, D. (2009). Homelessness in Canada: Past, present, future. Conferen ce keynote address for Growing Home: Housing and Homelessness in Canada.University of CalgaryFebruary18,2009 .
Jalaiepour, H., and Mohammadi, J. (2008). Late Sociological Theories, Tehran: Nashr-e Ney. (In Persian).
Macionis, John (2017). Social Problems, Translated by Houshang Naibi, Tehran: Research Institute for Culture, Art and Communication. (In Persian).
MacKenzie, D (2012), Homelessness: Definitions. In International Encyclopedia of Housing and Home, Editor-in-Chief Suzan Smith. Elsevier Ltd.
Mansourfar, Karim (2006). Advanced Statistical Methods with Computer Programs, Tehran: University of Tehran Press. (In Persian).
Nejadghaderi,SeyedAria.Kadkhodamanesh,Azin.Mehmandoost,Soheil.Sharifi,Meraj.Tavakoli,Fatemeh.Bazrafshani,MalihehSadat.Khezri,Mehrdad.Mirzaei,Hossein.Nsiri,Naser.Bajelan,Sakineh.Sattari,Marieh.Iranpour,Abedin.Sharifi,Hamid.(2025): The prevalence of homelessness and its associated factors among people who inject drugs in Iran: results from nationwide bio-behavioral surveillance surveys in 2020 and 2023. BMC Public Health. Jun 2;25:2036. doi: 10.1186/s12889-025-23204-2.
Neuhouser, Frederick (2023). Diagnosing Social Pathology: Rousseau, Hegel, Marx, and Durkheim, Translated by Soleiman Mirzaei Rajaeooni, Tehran: Vania. (In Persian).
O’Sullivan, Eoin (2023), Historical perspectives on homelessness, in Bretherton, Joanne, Pleace, Nicholas, editor. (2023) Routledge handbook of homelessness, Routledge.
Olsen, M.E. and M.N. Marger (1993), Power in Modern Societies, Boulder, CO: Westview Press.
Parsell, C. (2018). The Homeless Person in Contemporary Society. New York, NY: Routledge.
Pawson, H., Netto, G. & Jones, C. (2006) Homelessness Prevention: A Guide to Good Practice (London : Communities & Local Government).
Peet, Richard; Hartwick, Elaine (2021). Theories of Development: Contentions, Arguments, Alternatives, Translated by Soleiman Mirzaei Rajaeooni, Adel Ebrahimi Looiyeh, and Aazin Farahpour, 3rd ed., Tehran: Looyeh. (In Persian).
Pleace, N. (2016). Researching homelessness in Europe: Theoretical perspect ive s. European Journal of Homelessness, 10(3), 19–44. 2 Neale, J. (2007). Homele ssness and theory reconsidered. Housing Studies, 12(1), 47–61. https://doi.or g/10.1080/02673039708720882.
Saei, Ali (2009). An Introduction to Social Research Methods, Tehran: Agah Publishing. (In Persian).
Sahraei, Soheila (2022). Homelessness; Experiences and Identities of Homeless People: A Sociological Perspective, Tehran: Vania. (In Persian).
Sen, Amartya (2015). Development as Freedom, Translated by Mohammad Hossein Noori Naini, Tehran: Nay. (In Persian).
Shiri, Tahmoures (2020). Applied Statistical Topics in Humanities, Tehran: Simaye Shargh Publishing. (In Persian).
Shukla, K. (2024). Trends, associated factors, and the policy necessities with a special focus on the Quality of Life (QoL) of the homeless populations, in Homelessness To Hope: research, policy and global perspectives. Edited by Uday Chattrejee and Rajib Shaw. Elsevier Inc Press.
Southworth, Stephanie and Sara Brallier (2023), Homelessness in the 21st Century Living the Impossible American Dream, Routledge.
Standing, G. (2014). The precariat. Context, 13(4), 10–12. https://doi.org/10. 1177/15365.
Stephens, M., Fitzpatrick, S. and Elsinga, M. (2010) Housing and Exclusion: Welfare Policies, Housing Provision and Labour Markets (Brussels: European Commission).
Stephens, Mark and Suzanne Fitzpatrick (2007), Welfare Regimes, Housing Systems and Homelessness: How are they linked? Centre for Housing Policy, University of York, UK.
Stinchcombe, Arthur L.(2005).The Logic of social research. Chicago: University of Chicago Press.
Vaus, Da de. (2005). Research Design in Social Research, Translated by Houshang Naibi, Tehran: Agah. (In Persian).
Vissing, Yvonne. Christopher G. Hudson, and Diane Nilan (2020). Changing the Paradigm of Homelessness, Routledge.