تحلیل میزان تأثیرگزاری برنامه های انتخاباتی صدا و سیما بر انگیزه و مشارکت دانشجویان در انتخابات ریاست جمهوری 1403 (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه خوارزمی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران .

10.22034/jbpd.2025.144504.1024

چکیده

هدف: هدف پژوهش، بررسی میزان تأثیر برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما بر انگیزه و مشارکت دانشجویان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ با تأکید بر دانشجویان دانشگاه خوارزمی است. پرسش اصلی پژوهش این است که این برنامه‌ها تا چه میزان بر انگیزه و مشارکت دانشجویان تأثیر داشته‌اند؟  مشارکت سیاسی به عنوان هسته دموکراسی و شاخصی کلیدی برای توسعه سیاسی، متأثر از عوامل متعددی است که در میان آنها رسانه‌ها_به ویژه رادیو و تلویزیون_با ارائه اطلاعات و جهت‌دهی به افکار عمومی، نقش برجسته‌ای ایفا می‌کنند. در این میان، دانشجویان به عنوان قشر تحصیل‌کرده و فعال سیاسی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از چارچوب نظری ترکیبی، تأثیر برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما بر انگیزه و مشارکت دانشجویان را بررسی می‌کند. این چارچوب نظریه‌هایی چون کاشت (تأثیر تدریجی رسانه بر ادراک واقعیت)، برجسته‌سازی (تعیین دستور کار افکار عمومی)، استفاده و رضامندی (فعالیت گزینشی مخاطب برای ارضای نیازها) و گذار (نقش رسانه در تحول به سوی مشارکت مدرن) را دربرمی‌گیرد و بر تعامل پویای رسانه و مخاطب فعال تأکید می‌ورزد.
روش: روش پژوهش پیمایشی است و داده‌های میدانی از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته گردآوری شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط خبرگان تأیید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه خوارزمی و حجم نمونه ۳۷۴ نفر بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌های گردآوری‌شده با نرم‌افزار SPSS و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها:  بر اساس تحلیل داده‌های پژوهش، برنامه «بدون تعارف» با کسب بیشترین میزان تأثیر (۱۱.۹٪) به عنوان مؤثرترین برنامه در انگیزش و مشارکت عملی دانشجویان شناسایی شد. این برنامه با ویژگی‌های شفافیت رسانه‌ای (۱۱.۹ درصد)، عدالت‌محوری و بی‌طرفی ادراک شده (۱۱ درصد) و چالشی بودن (۸.۸ درصد )، توانست ارتباط مؤثری با مخاطب جوان برقرار کند. مناظره‌ها (۱۱درصد) و گفتگوی ویژه خبری (۸.۸ درصد) نیز در افزایش آگاهی و حس مشارکت نقش داشتند، اما تأثیر آن‌ها بر اقدامات عملی (مانند رأی‌دادن یا تبلیغ میدانی) محدود بود. در مقابل، میزگردهای اقتصادی (۵.۶ درصد) و فرهنگی (۳.۸ درصد) کم‌ترین تأثیر را داشتند که عمدتاً به محتوای غیرمستقیم، کلی و غیرجذاب آن‌ها نسبت داده شد. نکته قابل تأمل، سهم بالای عوامل غیررسانه‌ای بود: حدود ۱۲–۱۳ درصد  از پاسخ‌دهندگان ذکر کردند که تحت تأثیر هیچ‌یک از برنامه‌های تلویزیونی نبوده‌اند و عوامل دیگری مانند شبکه‌های اجتماعی، خانواده، دوستان و گفتمان‌های بیرونی در انگیزه و رفتار انتخاباتی آن‌ها مؤثر بوده‌اند. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای مرتبط با تعامل اجتماعی (مانند تشویق دیگران و بازنشر پیام) و مستقیم‌ترین فرم‌های ارتباطی (سخنرانی نامزدها) حتی از برنامه‌های تلویزیونی نیز تأثیر قوی‌تری بر مشارکت داشته‌اند. این یافته‌ها حاکی از اولویت قالب‌های تعاملی، غیررسمی و مسئله‌محور برای مخاطب دانشجو و لزوم تلفیق رسانه با بسترهای اجتماعی برای اثرگذاری عمیق‌تر است.
نتیجه: نتایج این پژوهش نشان‌می‌دهد که برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما تأثیر متفاوتی بر انگیزه و مشارکت دانشجویان دانشگاه خوارزمی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ داشته‌اند. برنامه «بدون تعارف» با سبک غیررسمی، صمیمی و تمرکز بر مسائل عینی مانند اقتصاد و اشتغال، به‌عنوان مؤثرترین برنامه در افزایش انگیزه و مشارکت عملی دانشجویان شناخته شد. این برنامه توانست دانشجویان را به اقداماتی مانند رأی‌دادن، تبلیغ نامزدها و تشویق دیگران ترغیب کند. در مقابل، مناظره‌ها و گفت‌وگوهای ویژه خبری بیشتر بر افزایش آگاهی و احساس مشارکت تأثیر گذاشتند، اما تأثیر محدودی بر رفتارهای عملی داشتند. میزگردهای اقتصادی و فرهنگی به دلیل محتوای غیرجذاب و نامرتبط با دغدغه‌های دانشجویان، کمترین تأثیر را نشان دادند. همچنین، پژوهش بر نقش قابل‌توجه عوامل غیررسانه‌ای مانند تأثیرپذیری از شبکه‌های اجتماعی، خانواده و دوستان در تصمیم‌گیری دانشجویان تأکید دارد. در کل، یافته‌ها حاکی از آن است که موفقیت برنامه‌های رسانه‌ای در جذب مشارکت جوانان، مستلزم به‌کارگیری قالب‌های تعاملی، شفاف و پاسخگو و همچنین توجه به نیازهای واقعی مخاطب است. این پژوهش لزوم بازنگری در شیوه‌های سنتی برنامه‌سازی و تقویت برنامه‌های تعاملی و کاربردمحور را برای افزایش مشارکت انتخاباتی دانشجویان خاطرنشان می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Impact of IRIB Election Programs on Student Motivation and Participation in the 1403 Presidential Election (Case Study: Students of Kharazmi University)

نویسندگان [English]

  • Mozhgan Shakarami 1
  • Mohammad Babaie 2
  • Reza Khalili 3
1 Master of Political Science, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Kharazmi University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Kharazmi University, Tehran, Iran .
چکیده [English]

Objective The aim of this study is to investigate the extent of the impact of Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB)'s election programs on the motivation and participation of students in the 1403 presidential election, with a focus on students of Kharazmi University. The main research question is: To what extent have these programs affected student motivation and participation? Political participation, as the core of democracy and a key indicator of political development, is influenced by numerous factors, among which media—especially radio and television—play a prominent role by providing information and shaping public opinion. Students, as an educated and politically active segment, hold particular importance in this context. Utilizing a combined theoretical framework, the present study examines the impact of IRIB's election programs on student motivation and participation. This framework includes theories such as cultivation (the gradual influence of media on the perception of reality), agenda-setting (determining the public agenda), uses and gratifications (the selective activity of the audience to satisfy needs), and transition theory (the role of media in the shift towards modern participation), emphasizing the dynamic interaction between media and the active audience.
Methodology: The research method was survey-based, and field data were collected through a researcher-made questionnaire. The face and content validity of the instrument were confirmed by experts, and its reliability was obtained with a Cronbach's alpha coefficient of 0.82. The statistical population consisted of students of Kharazmi University, with a sample size of 374 individuals selected through convenience sampling. The collected data were analyzed using SPSS software at both descriptive and inferential statistical levels.
Findings: Based on the analysis of the research data, the program "Bedoon-e Taarof" (Without Formalities), with the highest impact rate (11.9%), was identified as the most effective program in motivating and fostering practical participation among students. This program, characterized by media transparency (11.9%), perceived fairness and impartiality (11%), and challenging nature (8.8%), succeeded in establishing an effective connection with the young audience. Debates (11%) and the Special News Dialogue (8.8%) also played a role in increasing awareness and the sense of participation, but their impact on practical actions (such as voting or field campaigning) was limited. In contrast, economic roundtables (5.6%) and cultural roundtables (3.8%) had the least impact, which was primarily attributed to their indirect, general, and unengaging content. A noteworthy point was the significant share of non-media factors: approximately 12–13% of respondents stated that they were not influenced by any of the television programs, and other factors such as social networks, family, friends, and external discourses were effective in their electoral motivation and behavior. Regression analysis also revealed that variables related to social interaction (such as encouraging others and resharing messages) and the most direct forms of communication (candidate speeches) had an even stronger influence on participation than television programs. These findings indicate a preference for interactive, informal, and issue-oriented formats among the student audience and the necessity of integrating media with social contexts for deeper effectiveness.
Conclusion: The results of this research indicate that the election programs of the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) had varying effects on the motivation and participation of Kharazmi University students in the 2024 presidential election. The program "Without Formalities" (Bedoon-e Taarof), with its informal, intimate style and focus on tangible issues such as the economy and employment, was identified as the most effective program in increasing students' motivation and practical participation. This program was able to encourage students to take actions such as voting, promoting candidates, and encouraging others. In contrast, debates and special news dialogues primarily increased awareness and a sense of participation, but had limited impact on practical behaviors. Economic and cultural roundtable discussions showed the least impact due to their unengaging content and lack of relevance to students' concerns. Furthermore, the research emphasizes the significant role of non-media factors, such as influence from social networks, family, and friends, in students' decision-making. Overall, the findings suggest that the success of media programs in attracting youth participation requires the use of interactive, transparent, and responsive formats, as well as attention to the real needs of the audience. This study highlights the necessity of revising traditional programming methods and strengthening interactive, application-oriented programs to enhance student electoral participation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Elections
  • Presidential election
  • IRIB
  • Students Political
  • participation
  • Motivation
Anwar, Husein, R., Mutiarin, Dyah, & Rochmawati, Siti Lailiyah Eka. (2015). The influence of social media towards student political participation during the 2014 Indonesian presidential election. Jurnal Studi Pemerintahan, 6(2), Nee, Rebecca C. (2013). Social TV and the 2012 election. Electronic News, 7(4), 171–188.
Babaei, M, and Mehrali, M. (2017). "The Role of IRIB Programs in Mobilizing Audiences for Participation in Nationwide Rallies; Case Study: The 22nd of Bahman and Quds Day Rallies," Political Science Research Quarterly, Volume 13, No. 1. (In Persian).
Bali, V. A., Robison, L. J., & Winder, R. (2020). What Motivates People to Vote? The Role of Selfishness, Duty, and Social Motives When Voting. SAGE Open, 10(4).
Caprini, Gabriele. (2023). Does candidates’ media exposure affect vote shares? Evidence from Pope breaking news. Journal of Public Economics, 220, 104847.Damptey, Isaac, & Akparep, Jacob Y. (202.The influence of media on voting behavior in Ghana: The case in Western North region. Texila International Journal of Academic Research, 9(3), 38–55.
Dadmehr, H. (2025). The Comparative Analysis of the United Nations General Assembly Resolutions on National Elections. Comparative Law Review, (), -. doi: 10.22059/jcl.2025.395172.634761. (In Persian).
Esmaeili, M,  &Movahedian, E. (2009). Elections in the Islamic Republic System and Examining the Role of National Media in It, Communication Research, 16(57), 175-192. (In Persian).
Gholami,M. , Fathi,E. and Omidi,A. (2025). The Contention of "Boycott" versus "Participation" in the Electoral Campaign )A Comparative Analysis of the Discourses of IRIB News Agency and Iran-International Websites in the 14th Presidential Election of Iran). (e728416). Crisis Studies of the Islamic World12(3), e728416 doi: 10.27834/CSIW.2505.1548.3.38.6. (In Persian).
Hong, Sounman, & Nadler, Daniel. (2012). Which candidates do the public discuss online in an election campaign? The use of social media by 2012 presidential candidates and its impact on candidate salience. Government Information Quarterly, 29(4), 455–461.
Huntington, S. (2018). Political Order in Changing Societies, Translated by Mohsen Salasi, Tehran: Elmi Publications.
Kamalpour, N. , Rozbahani, M. and ghasemi, M. (2024). Comparative Analysis of the Political Identity of the Preschool Curriculum of China, Singapore, and Iran and Understanding Their Ideological Bases (Dominant Ideology). Comparative Studies of Teacher Education2(2), 27-55. doi: 10.48310/mtt.2024.15605.1050. (In Persian).
Lerner, D. (2019). The Passing of Traditional Society (Modernizing the Middle East), Translated by Gholamreza Khajesarvi, Tehran: Research Institute of Strategic Studies Publications.
Milbrath, L. W., & Goel, M. L. (1977). Political Participation: How and Why Do People Get Involved in Politics? Rand McNally College Publishing Company.
Mohammadpour, S. and Shokrkhah, Y. (2022). Political Marketing in Elections: Moving From Traditional Media Agenda-Setting to Modern Case Study: The 2015 and 2017 British General Elections. New Media Studies8(31), 76-47. doi: 10.22054/nms.2022.58419.1133. (In Persian).
Petersen, M. B., & Aarøe, L. (2015). Evolutionary Theory and Political Behavior. In The International Encyclopedia of Political Communication (pp. 1-7). Wiley-Blackwell.
Rahbarnia, Z. and Masdari, F. (2015). The Impact of New Media on Interactivity of Modern Art: Using the Theory of Art in the Age of Mechanical Reproduction. Global Media Journal-Persian Edition10(2), -.(In Persian).
Sardarnia, Kh., & Mashayekh, S. (2023). The Impact of Social, Economic, and Political Paradigms and Variables on the Electoral Participation of Iranian Students. Political Sociology of the Islamic Revolution, 4(4), 163-188. (In Persian).
Shafiee Sifabadi, M. (2021). Investigating the Reasons for the Decrease in Public Participation in the 2021 Elections and the Future of Citizens' Electoral Behavior; Based on Milbrath’s Theory of Political Participation and Schwartz’s Scenario Planning Theory. Political Science Research Quarterly, 16(3), 61-108. (In Persian).
Sorensen, Rune J. (2016). The impact of state television on voter turnout. British Journal of Political Science, 1–22.
Tahan Nazif, H., & Shokrollahi, A. (2025). Foresight on Holding Elections Based on Blockchain Technology. Public Law Knowledge Quarterly14(3), 125-145. doi: 10.22034/qjplk.2025.2174.1937. (In Persian).
Tanha. (2025). The Political Marketing Model Based on Interpretive-Structural Modeling (Case Study: Islamic Consultative Assembly Elections). Majles & Rahbord, e11261. (In Persian).
Tishehyar, M. (2022). Political Development of State in Vietnam based on Deutsch and Moore Theories. State Studies, 8(30), 387-417. doi: 10.22054/tssq.2022.70275.1334. (In Persian).
Zolfaghari, A. , Ashayeri, T. and Ismaili, S. (2021). A Meta-Analysis of the Role of Religious Components in the Social Security. National Security, 10(38), 69-98. (In Persian).